بررسی انواع تله موش

تله موش نوع خاصی از تله های حیوانی می باشد که در درجه اول برای گرفتن و معمولاً برای کشتن موش ها طراحی شده است. تله موش ها به طور کلی در مکانی سرپوشیده که مشکوک به حمله جوندگان است، قرار می گیرند و تله های بزرگتر برای گرفتن سایر گونه های حیوانات بزرگتر از موش طراحی شده اند.

انواع تله موش ها

تله موش کلاسیک فنری

تله موش کلاسیک فنری، تله ای است که به عنوان اولین تله موش کشنده، شناخته می شود. این تله مجموعه ای از فنر و اهرم ضربه زننده بر یک پایه چوبی یا فلزی می باشد.

تله موش کلاسیک با یک فنر مارپیچی و مکانیسم تحریکی متصل به آن؛ جایی که طعمه در آن قرار می گیرد؛ کار می کند و در همین حین اهرم بسته شده و موش گیر افتاده در آن با ضربه ای می میرد.

اکنون نمونه های دیگری از این نوع تله ساخته شده اند. تله های سبک که از پلاستیک ساخته شده اند. این تله ها مانند انواع دیگر، ضربه ای محکم، ناگهانی و قدرتمند ندارند. این نوع تله ها برای دست زدن شخص تنظیم کننده نسبت به سایر تله های کشنده ایمن تر هستند. می توان آنها را با فشار آهسته توسط یک انگشت یا حتی با پا تنظیم کرد.

تله موش کلاسیک با یک میله ی به شدت مرتجع پر شده و جایی برای رفت و برگشت فنر ایجاد شده است.

در این تله ها از طعمه برای جذب موش استفاده می شود. طبق باورهای قدیمی، پنیر مؤثرترین طعمه ای است که می تواند برای جذب موش ها مورد استفاده قرار بگیرد اما می توان از مواد جذاب دیگری مانند جو دوسر، شکلات، نان، گوشت، کره و کره بادام زمینی نیز استفاده کرد. میله فنری به سرعت و با نیروی زیاد به طرف پایین می چرخد. طراحی این تله به گونه ای است که زمانی که موش، به آن مکان برخورد کند، گردن موش شکسته خواهد شد، یا دنده ها یا جمجمه آن را با نیروی میله خرد خواهد شد.

تله موش کلاسیک

می توان تله را بالای یک سطل نگه داشت و موش های مرده را با کشیدن میله به داخل آن رها کرد. در رابطه با موش های صحرایی که بسیار بزرگتر از موش های خانگی هستند، از نسخه بسیار بزرگتری از این نوع تله برای کشتن آنها استفاده می شود.

در برخی از تله موشهای فنری یا کلاسیک، محل لغزش یا همان محل فرود آمدن اهرم، بزرگ است. محل لغزش بزرگتر دارای تفاوت های قابل توجه نسبت به نوع سنتی و کوچکتر آن است.

افزایش قدرت اهرم، که به نیروی کمتری از وزن موش در محل تحریک فنر نیاز است. این افزایش قدرت اهرم سبب افزایش احتمال به دام انداختن موش ها نیز می شود.

مکانیسم دقیق چفت شدن در محل فرود اهرم، بسیار متفاوت است و بعضی از آنها باید درست در لبه قرار بگیرند تا به اندازه کافی حساس باشند و قابلیت به دام انداختن موش ها را داشته باشند.

به دلیل تغییر طراحی در این قسمت از تله، به راحتی تنظیم شده و همچنین ایمنی فردی که از تله استفاده می کند نیز تأمین می شود. به این ترتیب از بروز اتفاقاتی نظیر گیر کردن ناگهانی انگشتان دست در تله پیشگیری می شود.

تله موشی الکترونیکی

عملکرد تله موش الکترونیکی، به این صورت است که دوز کشنده ای از الکتریسیته، آزاد می کند. این الکتریسیته هنگامی آزاد می شود که موش ها در مسیر جریان دو الکترود مستقر شده در میان ورودی تله و طعمه قرار می گیرند.

تله موش الکترونیکی

الکترودها در یک جعبه ی عایق بندی شده یا پلاستیک قرار می گیرند تا از صدمات تصادفی به انسان و حیوانات خانگی جلوگیری شود. این نوع تله ها می توانند برای مصارف خانگی یا استفاده تجاری بزرگ چند منظوره طراحی شوند.

تله موش زنده گیر (گرفتن موش به صورت زنده)

تله موش زنده گیر این مزیت را دارند که موش در تله، زنده مانده و می توان آن را به محیط خارج از خانه آزاد کرد. این تله ها باید به طور مرتب بررسی شوند زیرا موش های به دام افتاده شده، ممکن است از استرس یا گرسنگی بمیرند.

لازم است موش ها در فاصله های دور از خانه رها شوند، زیرا موش ها دارای غریزه ای قوی برای برگشت به محل اولیه هستند. موش های خانگی به جستجوی ساختمان ها و خانه ها تمایل دارند.

انواع تله های دست ساز

به نظر می رسد تغییرات بی پایانی در ساخت انواع تله های موش وجود دارد.

1. یکی از ساده ترین طرح ها چیزی نیست جز یک لیوان یا شیشه نوشیدنی که در قسمت زیر آن یک طعمه قرار داده می شود و لبه آن توسط یک سکه به صورت مورب و بالاتر از سطح زمین قرار می گیرد. در صورتی که موش سعی کند طعمه را بگیرد، سکه جابجا می شود و موش در لیوان به دام می افتد.

2. مورد دیگری از تله های دست ساز، ساخت تله با رول کاغذ توالت یا لوله های لاستیکی است. در این نوع تله، طعمه را در یک انتهای رول گذاشته و آن را روی پیشخوان یا میز قرار دهید. یک قسمت از تله باید روی میز قرار بگیرد. انتهای دیگر آن باید آزاد بوده و بالای یک سطل عمیق یا ظرف بزرگ قرار بگیرد.

هنگامی که موش برای گرفتن طعمه وارد رول کاغذ توالت شد، موش روی لبه قرار می گیرد و به داخل سطل می افتد. سطل باید به اندازه کافی عمیق باشد تا اطمینان حاصل شود که موش نمی تواند با پرش به سمت بیرون، فرار کند.

ساخت یک تله موش ساده در خانه

تله موش چسبی

تله های چسبی با استفاده از چسب طبیعی یا مصنوعی ساخته شده اند و بر روی مقوا، سینی های پلاستیکی یا مواد مشابه به کار می روند. این تله های چسبی، موش را در ماده ای چسبنده به دام می اندازند.

طعمه مورد نظر را می توان در مرکز تله قرار داد یا می توان از اضافه کردن یک بوی جذاب در چسب، برای موش ها استفاده کرد. این تله های چسبی در درجه اول برای کنترل تهاجم انواع موش در داخل خانه استفاده می شوند. تله های چسبی در خارج از خانه یا حیاط مؤثر نیستند. زیرا رطوبت و گرد و غبار موجود باعث می شود چسب به سرعت ناکارآمد شود.

موش های به دام افتاده سرانجام در اثر کمبود آب و غذا می میرند و یا در هنگام بررسی تله توسط انسان ها کشته می شوند.

تله های موشی سطلی

تله های سطلی ممکن است کشنده یا غیر کشنده باشد و هر دو نوع دارای یک سطح شیبدار هستند که به لبه یک ظرف عمیق، مانند یک سطل منتهی می شوند.

سطل ممکن است حاوی مایعی مثل آب برای غرق کردن موش به دام افتاده، باشد. موش به سمت طعمه که بالای ظرف قرار دارد می رود در همین حین، به داخل سطل پر از آب می افتد. پس از مدتی مقاومت کردن، موش در آب غرق شده و می میرد. بعضی اوقات محلولی صابونی یا شیمیایی و حتی سمی برای کشتن موش های افتاده در سطل قرار می گیرد.

تله موش خلاقانه برای به دام انداختن موش ها در خانه

در نمونه غیر کشنده، سطل خالی است و موش با وجود گیر افتادن در تله، پس از افتادن در آن زنده می ماند. این موش ها را می توان در خارج از خانه رها کرد. اگر چندین موش به صورت همزمان در این نوع تله، به دام افتاده باشند ممکن است موجب مرگ یکدیگر شوند.

همانطور که در این مقاله شرح داده شد انواع مختلفی از تله موش وجود دارد. بسته به نوع موش و همچنین شدت تهاجم آن ها به خانه می توان از هر کدام از این تله ها استفاده کرد. اما از روش های دیگری نیز برای به دام انداختن و از بین بردن موش ها می توان استفاده کرد. روش هایی که کاربرد آن آسان تر بوده و به سرعت موش ها را از بین می برد.

امروزه استفاده از سموم قوی دفع موش جایگاه ویژه ای در میان مصرف کنندگان دارند. زیرا این نوع سموم موش کش و یا سم طعمه های کشنده موش تمام ویژگی های یک از بین برنده کامل موش ها را دارند.

 

فروش سم موش قوی فسترک بلاکس

نحوه خرید سم موش را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید