انواع موش

در این مقاله به معرفی انواع موش، به ویژه موش هایی که کمتر شناخته شده هستند پرداخته می شود.

موش یک پستاندار کوچک از راسته جوندگان است که تعداد زیادی گونه دارد. موش ها در سراسر جهان پراکنده هستند. برخی از آن ها به عنوان آفات پر دردسر شهری شناخته شده اند که با استفاده از انواع تله ها و سموم قوی موش کش از بین می روند و بسیاری دیگر از آن ها در طبیعت به زندگی خود ادامه می دهند. در این مقاله به بررسی ویژگی های ظاهری تعداد کمی از انواع مختلف موش می پردازیم.

بررسی ویژگی های ظاهری انواع مختلف موش

مشخصات موش های خانگی

طول بدن (بدون دم) 7 تا 9 سانتیمتر است.

طول دم نیز بین 6 تا 7 سانتیمتر و تقریباً هم اندازه بدن است.

رنگ این گونه موش ترکیبی از قهوه ای و خاکستری یا زرد و قهوه ای است. رنگ خزها در قسمت شکم روشن تر است. سر این گونه موش، کوچک بوده و دارای گوش های بزرگ و بدون مو است. دم نیز طولی تقریباً به اندازه بدن داشته و بدون مو است. موش خانگی در همه جای جهان بجز قطب جنوب وجود دارد و منشأ آن آسیا است.

موش های خرمن

این گونه موش خرمن به دلیل اینکه در بسیاری از نقاط جهان پراکنش داشته و گونه های زیادی نیز دارند، از موش های شناخته شده در جهان هستند. این گونه موش دم های بسیار بلندی دارند، طول دم موش های خرمن از طول بدن آن ها بلند تر است. این موش از موش خانگی کوچکتر بوده و اندازه ای بین 5 تا 7 سانتیمتر دارند. این نوع موش تنها با نوعی صدا که در هنگام غروب شنیده می شوند، شناخته می شوند.

رنگ قسمت پشتی بدن آن ها تیره است و در طرفین ترکیبی از قهوه ای و نارنجی دیده می شود. رنگ شکم نیز، ترکیبی از نارنجی و سفید است

طول دم بلند تر از طول بدن، تا حدودی بی رنگ و تقریباً بدون مو است.

موش های کوتوله

موش های کوتوله همانطور که از نامشان پیداست، موش هایی با اندازه کوچک هستند که  طول بدنشان فقط 5 تا 6 سانتیمتر است. طول دم موش های کوتوله از طول بدن کمتر بوده و فقط بین 3 تا 4 سانتیمتر است. دم بدون مو بوده و کمی دو رنگ به نظر می رسد. این موش در قسمت پشتی بدن به رنگ قهوه ای و خاکستری تیره بوده و در طرفین خاکستری روشن است.

موش های آهویی

موش های آهویی که معمولاً با موش خانگی اشتباه گرفته می شوند، زیستگاه های مشابهی با موش خانگی دارند. موش های آهویی جوندگانی با اندازه متوسط، دارای چشم های بزرگ و گوش های بی مو و بزرگ هستند. آن ها یک زندگی کاملاً شبانه دارند و در روز در لانه هایشان می مانند .

موش آهویی

طول بدن موش آهویی، حدود 7 تا 9 سانتیمتر است. طول دم در این نوع موش، مانند موش خانگی هم اندازه طول بدن است. رنگ موهای بدن موش آهویی در قسمت پشتی آن ها ترکیبی از قهوه ای تیره، خاکستری و قهوه ای مایل به نارنجی است. طرفین بدن موش آهویی کمرنگ تر است. شکم به رنگ سفید و تا حدودی خاکستی کمرنگ است. طول دم هم اندازه و یا کوتاه تر از بدن، باریک، دو رنگ و تا انتها پرزدار است.

موش طلایی

طول بدن موش طلایی بین 6 تا 7 سانتیمتر است. طول دم نیز برابر با طول بدن و به همین اندازه است. رنگ بدن در قسمت های پشتی قهوه ای مایل به نارنجی است و در طرفین بدن رفته رفته کمرنگ تر می شود. شکم نیز به رنگ سفید یا کرم است.

موش کاکتوسی

طول بدن موش کاکتوسی حدود 9 سانتیمتر است. طول دم در این موش از طول بدن بیشتر بوده و نزدیک به 10 سانتیمتر است. رنگ موش در قسمت های پشتی، قهوه ای و خاکستری است و در طرفین نارنجی می شود. قسمت شکم در وش کاکتوسی سفید رنگ است.

موش های جهنده  

این خانواده از موش ها ارتباط نزدیکی با سایر موش های جدید ندارند. آن ها با دم های بسیار بلند و پاهای استثنایی بلند شناخته می شوند. موش های جهنده در میان جوندگان کوچک، از گونه های خاص هستند که در رنگ های مختلف و متنوعی وجود دارند.  موش های جهنده، می توانند تقریباً به اندازه 3 متر بپرند. در ادامه یک گونه از این نوع موش ها را بررسی می کنیم.

موش جهنده چمنزار

طول بدن موش جهنده چمنزار 9 سانتیمتر است. اما طول دم در این گونه موش بسیار بلند و باریک بوده و حدود 14 سانتیمتر است. رنگ پشت آن ها قهوه ای تیره مایل به نارنجی است و رنگ طرفین بدن قهوه ای مایل به زرد است.

موش های  ملخی

موش های ملخی جوندگانی کوچک و دارای دم های کوتاه هستند. آن ها از سایر موش ها و جوندگان کوچکتر، گوشت بیشتری می خورند، همچنین علاقه زیادی به خوردن انواع حشرات دارند.

موش ملخی

موش ملخی جنوبی

طول بدن این موش نزدیک به 9 سانتیمتر است، اما دم کوتاه آن 5 سانتیمتر می باشد. رنگ قسمت های پشتی بدن موش ملخی قهوه ای نارنجی و یا خاکستری و قهوه ای تیره است اما شکمشان به رنگ سفید تا کرم است. دم کوتاه موش های ملخی بدون مو بوده، در قسمت پایینی به رنگ سفید و بالای آن قهوه ای تیره است.

موش ملخی شمالی

طول بدن موش ملخی شمالی به 11 سانتیمتر می رسد. اما دم این موش فقط 4 سانتیمتر است. موش ملخی شمالی، بزرگترین موش ملخی است. رنگ این موش در پشت آن قهوه ای، خاکستری کم رنگ و نارنجی است. شکم به رنگ سفید تا کرم است.

این گونه برای دفاع از قلمرو خود و یا نمایش قدرت و تسلط بر روی پاهای پشتی خود می ایستد.

موش های جیبی و موش های کانگورویی

هترومیده، خانواده ای از موش های جیبی، موش های کانگورویی و موش صحرایی های کانگورویی است. این نوع موش ها، جوندگانی با سرهای بزرگ، دم های بسیار بلند، دست های تکامل یافته برای حفر زمین، گوش های کوچک، کیسه های واقع شده در گونه های پوشیده از خز و پاهای باریک شناخته می شوند.

آن ها گونه های صحرایی هستند که روز را سپری کرده و در زمستان زیر زمین پنهان می شوند. مانند اکثر جوندگان آن ها می توانند آب را از غذاهایی که می خورند ذخیره کنند و برای مدت طولانی بدون آب زنده بمانند.

موش های جیبی

این نوع موش ها، خزدار و بزرگ هستند. موش های جیبی معمولاً از طریق دم های دراز، پاهای عقبی بلند و فاقد مو روی کف پا شناخته می شوند. آن ها گونه های بومی بیابانی هستند که خاک های سنگلاخی و شن و ماسه ای را دوست دارند.

موش جیبی پرزدار

طول بدن موش جیبی پرزدار، 8 تا 9 سانتیمتر است، اما طول دم آن 12 سانتیمتر است. رنگ بدن آن مخلوطی از قهوه ای کمرنگ و سیاه است. طرفین بدن کمرنگ تر و دارای خط جانبی نارنجی هستند

موش جیبی بیابانی

طول بدن و دم موش جیبی بیابانی، بین 9 تا 10 سانتیمتر است. رنگ بدن آن قهوه ای و خاکستری است. رنگ بدن موش جیبی بیابانی در طرفین کمرنگ تر است و شکم به رنگ سفید و کرم است.

موش های کانگورویی

این موش ها مانند موش های صحرایی  یا رت های کانگورویی موجودات آرامی هستند. آن ها بسیار کوچکتر هستند و دم های ضخیم تری دارند. دم این گونه موش ها، در انتها مو دارد.

موش کانگورویی

موش تیره کانگورویی

طول بدن موش های کانگورویی حدود 7 سانتیمتر است و طول دم آن ها به 9 سانتیمتر می رسد. رنگ بدن آن ها قهوه ای یا خاکستری تیره با یک لکه خاکستری کم رنگ و نقطه های زرد رنگ است. رنگ پهلوی بدن و شکمشان سفید است. خز یا موی بدن آن ها بسیار نرم و ابریشمی است. دم دو رنگ است و در هر دو انتهای خود خمیدگی دارد و نوکش پر رنگ تر است.

این موش ها معمولاً در محیط طبیعی خود و در طبیعت زندگی می کنند و مانند موش های خانگی، موش های فاضلاب و یا موش سیاه، علاقه ای به زندگی در مناطق شهری و انسان ساخت ندارند.

 

 

فروش سم موش قوی فسترک بلاکس

نحوه خرید سم موش را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید