1. موش ها از چه بویی متنفرند؟

طبق تجربیات و تحقیقات موجود، موش ها از بوی نعناع متنفرند. دلیل این موضوع هنوز مشخص نیست. اما می توان از این ترفند برای دور کردن و فراری دادن موش ها از خانه استفاده کرد. می توانید هم از نعناع تازه و هم اسانس نعناع استفاده کنید.

آن ها همچنین از بوی اسطوخودوس نیز فراری هستند. برای استفاده موثر از اسطوخودوس می توانید اسانس اسطوخودوس را روی توپ های پنبه ای اسپری کرده و در جاهای مختلف خانه از آن استفاده کنید.

2. آیا موش ها می توانند از تختخواب بالا بروند؟

موش ها موجودات بسیار چابکی هستند. موش ها می توانند از دیوارها بالا رفته و به راحتی صعود می کنند. پس بالا رفتن از تخت برایشان کار راحتی است. البته اگر در سایر مناطق خانه آلودگی بسیار بالا باشد و آن ها بتوانند نیاز هایشان را در نقاطی مثل آشپزخانه رفع کنند بعید است به سراع اتاق خواب و تخت شما بیایند.

3. چه نوع غذاهایی موجب مرگ در موش ها می شود؟

موش ها غلات، دانه ها، غذاهایی با مقادیر بالای چربی و شیرینی جات را دوست دارند. از این نوع غذاها می توان به عنوان طعمه استفاده نمود. بهترین طعمه ها آبنبات، انواع شکلات، کره، کره بادام زمینی، آووکادو، تکه های پیتزا و انواع مغزها هستند.

4. آیا استفاده از صابون باعث دور شدن موش از خانه می شود؟

در حال حاضر هیچ مدرکی برای اثبات دقیق این موضوع وجود ندارد. ممکن است صابون در مواقعی به عنوان دور کننده آفتی مانند موش موثر باشد اما عملکرد دقیق آن مشخص نیست.

5. آیا موش ها بوی خاصی دارند؟ آیا می توان حضور موش در خانه را با بوی آن ها تشخیص داد؟

بله. موش ها بویی شبیه به بوی آمونیاک (بوی ادرار بسیار قوی) دارند. به ویژه اگر در کمدها و یا قسمت های محصور خانه، لانه ساخته باشند. در صورتی که موش ها در همان قسمت ها بمیرند بوی آمونیاک بسیار قوی تر خواهد بود.

6. آیا بوی موش مرده باعث جذب موش های بیشتری به خانه می شود؟

بله. حتی می توانید از این موضوع برای به دام انداختن سایر موش ها نیز استفاده کنید.

7. آیا در مکانی که موش مرده وجود دارد ممکن است به بیماری مبتلا شویم؟

علاوه بر پوست و موی موش ها، در ادرار و مدفوع آن ها نیز ویروس وجود دارد. در صورتی که انسان با آن ها تماس پیدا کند و یا در محیطی که لانه موش ها وجود دارد تنفس کند احتمال ابتلاء به بیماری نیز افزایش می یابد.

8. چطور از ریشه کن شدن موش در خانه مطمئن شویم؟

شما برای از بین بردن موش در خانه اقداماتی انجام داده اید اما از ریشه کن شدن آن مطمئن نیستید! بهتر است موارد زیر را بررسی کنید تا اطمینان حاصل کنید.

یک. عدم شنیدن صدایی شبیه به صدای موش

دو. بررسی محل های مشکوک به لانه سازی موش ها و آثار به جا مانده از آن

سه. عدم استشمام بوی ناشی از موش و یا ادرار آن

چهار. ادامه استفاده از تله ها برای اطمینان از اینکه دیگر موشی در خانه وجود ندارد

پنج. می توانید مقداری آرد را در مسیرهای احتمالی رفت و آمد موش ها ریخته اگر رد پای آن ها را بعد از چند روز مشاهده نکردید می توانید از ریشه کن شدن آن ها مطمئن شوید

9. آیا موش ها می توانند بین دیوارها زنده بمانند؟

موش ها قادر به جویدن همه چیز هستند. آن ها کابل برق، خطوط تلفن، پلاستیک فشرده، مقوا، چوب و مصالح ساختمانی را می جوند. از این طریق به راحتی در میان دیوارها و سقف ها برای خود تونل درست کرده و فقط برای تغذیه به داخل خانه سرک می کشند. لانه هایشان را در امن ترین نقاط می سازند و به تولید مثل ادامه می دهند.

10. دیدن یک موش در خانه می تواند نشانه آلودگی وسیع باشد؟

در صورتی که تعداد موش ها در یک مکان افزایش یابد علائم مشخصی نیز در بر دارد. علائمی نظیر آثار جویده شدن مقوا، کابل، پارچه و باقی مانده های غذا. همچنین در صورت تهاجم موش به خانه بوی بدی از آن ها متساعد می شود زیرا طبق یک تحقیق یک موش ماده در طی یکسال می تواند بیش از 10 لیتر ادرار تولید کند.

اگر به دنبال مشاهده یک موش در خانه با برخی از این علائم روبرو شدید باید با انجام دادن اقداماتی جدی، موش را در خانه ریشه کن کن کنید.

11. موش ها چه صدایی تولید می کنند؟

موش ها معمولاً در مکان هایی شبیه به طبقات زیرین کمدها، میان دیوارها و سقف ها به ویژه در سقف های کاذب زندگی می کنند. رفت و آمد موش ها در میان این فضاها صدای خش خش ایجاد می کند. همچنین موقعی که در حال جویدن باشند نیز صدای برخورد دندان و وسیله ای که می جوند نیز شنیده می شود. ممکن است شما صداهای دیگری مثل خراشیده شدن و یا تند حرکت کردن نیز بشنوید. موش ها بیشتر شب هنگام فعالیت می کنند و به دنبال غذا می گردند. اگر به دنبال موش ها هستید می توانید از سکوت شب برای یافتن محل لانه آن ها استفاده کنید.

12. مهم ترین دلیل جذب موش به خانه چیست؟

پاسخ این سوال کاملاً واضح است! غذا و بوی غذا مهم ترین دلیل جذب موش ها به خانه شماست. موش ها موجوداتی هستند که غذا خوردن را خیلی دوست دارند.آن ها تا 15 بار در روز می توانند غذا بخورند. پس اولین کاری که باید انجام دهید این است که مواد غذایی نظیر نان، برنج، غلات، سبزیجات، شکلات و بیسکوئیت را در دسترس قرار ندهید.

13. آیا تهاجم موش به خانه به این معنی است که خانه ما کثیف است؟

خیر. موش ها به دنبال غذا به همه جا سر می زنند! آن ها همیشه به دنبال آب، غذا و سرپناه هستند. پس اگر راهی را برای یافتن غذا به خانه شما پیدا کرده اند نشان از کثیفی خانه شما نخواهد بود. بعد از ریشه کن کردن موش در خانه بهتر است تمام منافذ احتمالی را با مواد مناسب مسدود نمایید.

14. موش ها بیشتر در چه مکان هایی لانه می سازند؟

ایده آل ترین مکان برای موش ها، نزدیک بودن به منابع غذایی است. در خانه ها آن ها بیشتر در آشپزخانه لانه می سازند. محبوب ترین مکان های موش در آشپزخانه پشت یخچال و پشت گاز می باشد. لانه سازی در این مکان ها آن ها را از سرما نیز باز می دارد.

15. آیا موش هایی که در دیوار هستند برای ما خطری ایجاد می کنند؟

بزرگترین مشکلی که مزاحمت موش ها را به خطر تبدیل می کند انتقال بیماری از موش به انسان است. موش ها انگل ها و بیماری های خطرناکی دارند. اما مشکل وجود موش ها در دیوارهای خانه، احتمال جویدن کابل های برق و ایجاد سایر خسارت های مالی است.