آناتومی و عادات و رفتار موش ها

موش های خانگی از جمله آفاتی هستند که همواره در مجاورت انسان ها، یعنی در مناطق مسکونی، خانه ها و مزارع یافت می شوند. به همین دلیل باید جمعیت این آفات را با اتخاذ تدابیری خاص، تحت کنترل قرار دهیم. در غیر این صورت موش ها می توانند موجب خسارات فراوان و سرایت بیماری های مختلف به انسان ها شوند.

موش ها جانورانی موذی هستند که آفت مضری برای انسان ها تلقی می شوند چرا که به مواد غذایی، مبلمان، کتاب ها و بسیاری از وسایل آسیب می رسانند. موش ها سرعت تولید مثل بسیار بالایی دارند، جنس ماده این آفات در شش هفتگی به بلوغ می رسد در حالی که موش های نر در دو ماهگی بالغ می شوند. دوران بارداری موش ها 18 تا 21 روز به طول می کشد و در هر زایمان بین 3 تا 14 نوزاد موش متولد می شود. به طور متوسط موش ها در طول سال می توانند 5 تا 10 دوره بارداری پشت سر بگذارند.

طول عمر موش ها چقدر است؟

هر موش به طور طبیعی یک سال عمر می کند.

اندازه موش های خانگی

بدن موش های خانگی با احتساب طول دم آن ها، بین 14 تا 19 سانتیمتر درازا دارد. بیشتر از نصف این طول، به دم موش ها اختصاص دارد. وزن بدن این آفات بین 140 تا 200 گرم متغیر است.

شکل موش های خانگی

موش های خانگی 4 پا دارند و دارای سرهای کوچک و گوش های بزرگ هستند. دم این موش ها تقریباً فاقد مو است و تقریباً نیمی از طول بدن آن ها را تشکیل می دهد.

رنگ موش های خانگی

اغلب موش های خانگی دارای موهای کوتاهی به رنگ قهوه ای تیره هستند که در ناحیه شکمی کمرنگ تر به نظر می رسد.

شناسایی موش ها و مورفولوژی آن ها

موش ها نیز از لحاظ ریخت شناسی، شبیه اکثر جوندگان هستند. تنها تفاوت موش ها با سایر جوندگان، در پوزه دراز، چشم های سیاه و کمی برجسته، همچنین در گوش های بزرگ و فوق العاده حساس این جانوران می باشد. رنگ بدن موش ها از قهوه ای تا خاکستری متغیر است و در ناحیه شکم کمرنگ تر به نظر می رسد. هر دو جنس نر و ماده موش دارای رنگ های مشابهی هستند.

طول تقریبی بدن موش ها از نوک پوزه تا انتهای دم، به طور متوسط 15 سانتیمتر است و به طور کلی دم موش طولی بیشتر یا مساوی با طول بدن این جونده دارد.

زیستگاه موش ها

موش های خانگی در تمامی قاره های جهان غیر از قطب جنوب زندگی می کنند. این جانوران به شدت قلمروطلب هستند در نتیجه در محیط های منحصر به فرد به زندگی خود ادامه می دهند. بین موش های خانگی و سایر انواع گونه های موش، رقابت مداومی برای بقاء وجود دارد.

مقایسه موش خانگی و موش صحرایی

توجه: موش به شدت از رت ها وحشت دارند زیرا رت ها در برخی موارد آن ها را شکار کرده و می خورند. به این رفتار همنوع خواری نیز گفته می شود. این اتفاق در سراسر جهان به وقوع می پیوندد، با این وجود در برخی موارد این دو گونه موش، همزیستی مسالمت آمیزی با یکدیگر دارند.

موش های خانگی اغلب موجودات رقابت پذیری نیستند و به شدت طعمه سایر جانوران می شوند. این جوندگان در بیشتر مناطق نمی توانند به دور از خانه و مزارع انسان ها زنده بمانند. این نوع موش ها غالباً توسط سایر پستانداران کوچک از جمله موش های درختی، موش صحرایی یا موش های جنگلی از چرخه رقابت خذف می شوند.

موش های خانگی در مناطق سردسیر بیشتر در فضای بسته به چم می خورند اما در اقلیم گرمسیری هم در داخل خانه و هم در خارج از این محیط می توانند به زندگی خود ادامه دهند.

آناتومی موش

آناتومی موش ها به خوبی توسعه یافته است. اعضا و دستگاه های حیاتی بدن این جوندگان شامل سیستم گوارشی، سیستم قلب و عروق، سیستم عصبی، غدد درون ریز و دستگاه تولید مثل، عملکرد آناتومیک موش را تکمیل می کنند. همچنین موش ها اندام های حسی بسیار توانمند و حساسی دارند. گوش ها، بینی، چشم ها، مغز، دم و سایر اندام های سیستم عصبی، به سرعت و در کمترین زمان ممکن واکنش نشان می دهند.

به طور کلی بدن موش ها دارای تقارن دو طرفه در اندام هایشان هستند. به این معنی که دو طرف بدن آن ها به طور کامل قرینه است. این پستاندارن کوچک نیز از تمام اعضا و اندام هایی که موجود در سایر پستانداران، برخوردار هستند که عبارتند از: دندان، دهان، بینی، مری، نای، قلب، دریچه آئورت، ریه ها، دیافراگم، کبد، معده، طحال، لوزالمعده، اسفنکتر پیلوریک، مجرای صفرا، اثنی عشر، روده بزرگ و مقعد. آن ها همچنین مو، غده های عرق و غدد پستانی دارند که از آن برای تغذیه نوزادن استفاده می کنند. این ویژگی ها موجب شده موش ها را در گروه کاملترین جانوران پستاندار طبقه بندی کنند.

طول عمر موش

موش ها حیواناتی هستند که در طبیعت، به ندرت بیشتر از یک سال زندگی می کنند؛ اما در صورتی که در شرایط مطلوب از آن ها نگهداری شود، می توانند 2 تا 3 سال زنده بمانند. موش های خانگی همچنین به خاطر توان باروری بالا و سیستم تولید مثلی کارایی که دارند، در بین سایر جوندگان و پستانداران شناخته شده هستند.

بینایی با قدرت رنگ بینی ضعیف یا کاملاً بدون رنگ

موش ها از قدرت بینایی به خوبی بینایی انسان ها برخوردارند. تنها نکته ای که بینایی آن ها را متمایز می کند، چگالی بیشتر گیرنده های مخروطی حساس به نور ماوراء بنفش در چشم موش ها است که سبب می شود رنگ ها را به درستی تشخیص ندهند. در نتیجه موش ها کور رنگی دارند و قادر به دیدن رنگ ها نیستند.

فرومون

موش ها به منظور ایجاد ارتباط با یکدیگر از فرومون استفاده می کنند. فرومون نوعی فرستنده شیمیایی است که می تواند برای انتقال پیام های اجتماعی نظیر دفاع، تعیین قلمرو و جفت گیری به کار گرفته شود.

فرومون ها از طریق اندامی به نام ژاکوبسون، تشخیص داده می شوند. ادرار موش نر که غنی از فرومون است بوی بسیار تندی دارد. بوی ناشی از موش های نر و موش های ماده باردار و شیرده، سرعت بلوغ جنسی دیگر موش های ماده را افزایش می دهد.

همچنین بوی موش های نر بیگانه، می تواند به سقط موش های باردار منجر شود. همین نکته سبب می شود موش ها تا این حد قلمروطلب باشند.

حس لامسه

سبیل موش

موش ها برای حس سطوح و تشخیص جابجایی هوا از موهای زبر سبیل شان استفاده می کنند.

بینی

بینی موش ها به شکل دو سوراخ کوچک خودنمایی می کند.

چشم ها

چشم های موش، بزرگ و تیره رنگ است.

گوش ها

موش های خانگی گوش های بزرگی دارند که می توانند روی چشم هایشان را بپوشانند.

جثه

جثه موش کوچک است و به طور متوسط 14 سانتیمتر طول دارد.

دم

همیشه طول دم موش ها بلندتر یا مساوی با طول بدن آن ها می باشد.

پاها

پاهای موش در مقایسه با جثه و وزنی که دارد نسبتاً کوچک است.

زادگاه موش ها کجاست؟

گفته می شود منشاء موش ها و برخی دیگر از جوندگان، به آسیای مرکزی برمی گردد. موش ها به همراه محموله های تجاری و کشتی های مسافربری به بخش های مختلف جهان پراکنده شده اند. به نظر می رسد موش ها ابتدا از مسیرهای تجاری به هند و غرب اروپا رفته باشند. سپس این جوندگان به تدریج و با گسترش سفر های دریایی به منظور تجارت، بازرگانی یا تفریح، از هند و اروپا، در سراسر جهان پراکنده شده اند.

برای چنین موجوداتی که در سراسر جهان پراکنده شده اند، راه یافتن به خانه های ما نیز کار سختی نیست. برای اینکه جلو نفوذ موش به خانه تان را بگیرید و یا از شر موش های موجود در محیط زندگی خود خلاص شوید، ما سم موش کش بی نظیر ماوس کیلر را به شما پیشنهاد می کنیم. 

 

 

 

فروش سم موش قوی فسترک بلاکس

نحوه خرید سم موش را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید