شناسایی موش صحرایی و ترفندهای از بین بردن آن

موش صحرایی نروژی یا موش فاضلاب و موش صحرایی سقفی یا موش سیاه، دو نوع موش شایع در مناطق شهری هستند که به خانه حمله نموده و می توانند بسیار مخرب باشند. استفاده از انواع تله موش می تواند یک روش مؤثر در از بین بردن موش های صحرایی باشد.

اینکه شما در چه مکانی تله را قرار می دهید برای موفقیت در به دام انداختن موش ها، بسیار مهم است. اینکه شما چه طعمه ای را برای تله موش ها انتخاب می نمایید، از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین درک و شناسایی برخی اصول اولیه رفتار موش های صحرایی نیز سبب می شود بتوانید آن ها را به طور مؤثر هدف قرار داده و از بین ببرید.

تشخیص وجود موش در خانه

موش های صحرایی موجوداتی شب زی هستند، به این معنی که آن ها بیشتر شب ها فعالیت دارند و در روز در قسمت هایی از خانه پنهان می شوند. بنابراین یک مشکل بزرگ برای افرادی که در خانه با مشکل تهاجم موش مواجه هستند این است که هیچ وقت در روز، آن ها را نمی بینید. برای اطمینان از تهاجم موش به خانه باید به تمام علائم ناشی از وجود موش در خانه آگاهی داشته و سعی کنید خیلی زود محل اختفای موش ها در خانه را پیدا کنید.

  • مشاهده موش صحرایی مرده یا زنده
  • دیدن فضله موش
  • سر و صدا در تاریکی، مانند صدای خراشیدن از دیوار ها، کف و یا منافذ موجود در سقف به ویژه سقف های کاذب
  • لانه یا مواد انباشته شده آشیانه ای در مناطق دور از دسترس، از جمله مناطقی که عایق بندی نشده اند
  • جویده شدن سیم، کابل و چوب
  • وجود حفره ها در اطراف حیاط، زیر زمین یا گاراژ یا نشانه هایی مشابه ریخته شدن بخش کوچکی از دیوار ساختمان
  • نشانه و لک های سیاه بر روی دیوار
  • مشاهده موهای ریز در طول مسیرهای مختلف در خانه به ویژه در آشپزخانه

تشخیص موش صحرایی از سایر گونه های موش

موش های صحرایی قهوه ای 22 تا 27 سانتیمتر طول دارند و دم موش های صحرایی بسیار بزرگتر از موش های خانگی معمولی است. فضله موش های صحرایی قهوه ای یا موش فاضلاب به طول 12 تا 19 میلیمتر است، اما فضله موش خانگی فقط در حدود 5 میلیمتر می باشد.

مقایسه موش صحرایی با سایر موش ها

موش های صحرایی چه می خورند؟

موش های صحرایی همه چیز خوارند. آن ها تقریباً هر چیزی را می خورند، اما این موش ها، غلات، گوشت و برخی از میوه ها را نسبت به سایر غذا ها ترجیح می دهند، موش های صحرایی زیاد غذا می خورند آن ها در حدود ده درصد از وزن بدنشان را در یک روز غذا می خورند.

یک موش صحرایی چه مدت زندگی می نماید؟

 موش های صحرایی عموماً حدود یک سال عمر می کنند، اما در صورت دسترسی به جایی با دمای مناسب، سرپناه و غذا می توانند بسیار طولانی تر زندگی کنند.

آیا موش های صحرایی در همه جای خانه یافت می شوند؟

موش های صحرایی سقفی همان طور که از اسمشان پیداست مکان های مرتفع را دوست دارند، آن ها لانه های خود را در بیرون از خانه، در درختان یا درختچه های بلند و در داخل خانه در اتاق های زیر شیروانی، قسمت های نزدیک به پشت بام و به طور کلی قسمت های بالایی خانه می سازند.

موش های صحرایی سقفی یا موش سیاه، با دویدن در امتداد شاخه های درخت، کابل ها یا سیم ها به راحتی می توانند وارد خانه شوند.

موش های صحرایی چگونه وارد خانه می شوند؟

موش های صحرایی بالغ می توانند از سوراخ ها و شکاف هایی به قطر 12 میلیمتر وارد خانه شوند و موش های صحرایی که به بلوغ نرسیده و اندازه کوچکتری دارند، می توانند از فضاهای کوچکتر هم وارد خانه شوند. آن ها می توانند از طریق سوراخ هایی که بسیار کوچکتر از آن چیزی هستند که فکر می کنید وارد خانه شوند. موش های صحرایی همچنین می توانند آن قدر سوراخ های خیلی کوچک را چنگ بزنند تا آن ها را به اندازه ای که بتوان از آن رد شد، بزرگ کنند.

عبور موش ها از سوراخ های بسیار کوچک

بهترین مکان برای قرار دادن تله و به دام انداختن موش های صحرایی: 

تله موش ها باید در جایی قرار بگیرند که موش های صحرایی بیشترین تردد را داشته باشند. برای یافتن مکان های رفت و آمد موش های صحرایی به نشانه ها دقت کنید. این نشانه های مربوط به موش صحرایی عبارتند از: وجود لانه موش، مشاهده ساییدگی ها، لکه ها و فضله موش های صحرایی.

موش های صحرایی به دنبال پناهگاه هستند. محل مناسب برای قرار دادن تله موش ها درست در کنار دیوار و در مناطق دنج و در مسیرهایی که موش های صحرایی معمولاً در آن حرکت می کنند. موش ها در مسیر های رفت و آمد، از خود رد پا به جا می گذارند. موش های صحرایی معمولا، دیوارها را دنبال می کنند و ترجیح می دهند به جای فضای باز بیرونی در محیط اتاق حرکت کنند.

دنبال نشانه هایی مانند فضله موش ها، ساییدگی های ملایم، خراش ها و لکه در راهروها باشید و تله ها را آن جا بگذارید.

بهترین طعمه برای تله موش های صحرایی چیست؟

برخلاف تصور عامه، پنیر بهترین طعمه برای استفاده در تله موش ها و به دام انداختن آن ها نیست. میوه های خشک، آجیل ها و دانه ها و حتی غذای حیوانات خانگی می توانند برای موش های صحرایی جذاب باشند.

طعمه را به شکلی به تله وصل کنید تا موش های صحرایی نتواند آن را، بدون اینکه گیر بیفتند، بردارند. طعمه را می توان با اتصال آن با نخ یا سیم نازک و یا حتی چسباندن آن به محل متصل نمود.

بعضی از تله موش ها یک جای کوچک برای نگه داشتن طعمه دارند، قرار دادن مقدار کمی از طعمه، به طور مثال کره بادام زمینی، درون جای طعمه، موش های صحرایی را مجبور می کند که برای به دست آوردن طعمه سخت تر کار کند و این احتمال تحریک تله را افزایش می دهد.

بیشترین فعالیت موش های صحرایی در چه زمانی از شبانه روز است؟

موش های صحرایی موجوداتی شب زی هستند، بنابراین بیشترین فعالیت آن ها بین تاریک شدن هوا تا صبح است. اگر موش های صحرایی را در طول روز دیدید معمولاً به این دلیل است که لانه آن ها دچار مشکل شده و یا تخریب شده است و یا اینکه آن ها به دنبال غذا هستند. تهاجم گسترده موش ها در یک خانه یا منطقه نیز می تواند دلیل دیدن موش ها در طول روز باشد.

آیا وجود یک یا دو موش صحرایی در خانه مشکلات زیادی ایجاد می کند؟

در طول یک سال، یک جفت موش صحرایی می توانند بیش از 1500 موش دیگر تولید کنند! این موضوع به این دلیل است که موش های متولد شده نیز خودشان در 3 ماهگی قادر به تولید مثل هستند و هر موش صحرایی ماده در هر زایمان می تواند تا 12 نوزاد داشته باشد. این موش ها در سال، حداکثر هفت بار قادر به تولید مثل هستند. با توجه به زادآوری زیاد موش ها و افزایش جمعیت آن ها در مدت زمان کوتاه، بهتر است برای از بین بردن آن ها از سموم قوی مخصوص موش استفاده کنید.

برای به دام انداختن موش های صحرایی، چه کارهایی نباید انجام داد؟

  • به دام انداختن موش های صحرایی شبیه به دام انداختن موش های خانگی است، اما موش های صحرایی به تله های بزرگتری احتیاج دارند.

برای موش های بزرگتر باید از تبه های بزرگی نیز استفاده کنید

  • از یک تله برای موش های صحرایی می توانید چندین بار استفاده کنید، بویی که از یک موش گیر افتاده در تله باقی می ماند نه تنها،سایر موش ها را از تله باز نمی دارد بلکه می تواند آن ها را به سمت آن جذب کند.
  • هنگامی که تله را در مکان مورد نظر قرار دادید، صبور باشید. زیرا موش های صحرایی ممکن است بعد از قرار دادن آن برای چندین روز به دام نزدیک نشوند و تا زمان قرارگیری صحیح طعمه در دام می توانید برای چند روز یا حتی دو هفته تله را رها نمایید.
  • تله ها را با دست های بدون دستکش، لمس نکنید. بهتر است برای گذاشتن طعمه در تله از دستکش استفاده کنید بوی انسان روی تله ها، می تواند موش های صحرایی را فراری دهد.
  • چندین تله قرار دهید، تله ها را در بیش از یک مکان قرار دهید تا احتمال گرفتن موش صحرایی بیشتر شود.
  • تله ها را در مکان هایی که ممکن است کودکان یا حیوانات خانگی با آن ها در تماس باشند قرار ندهید.

سعی کنید تله ها را از مکان های محل نشستن یا فضاهایی که بیشتر در دسترس است، دور نگه دارید در غیر این صورت، می توانید درهای آن محل ها را ببندید و به کودکان هشدار دهید که به محلی که تله ها در آن جا قرار دارند نزدیک نشوند به خصوص در قرار دادن تله ها در بیرون از خانه، در جایی که محل تردد حیوانات اهلی یا وحشی است احتیاط نمایید.

 

فروش سم موش قوی فسترک بلاکس

نحوه خرید سم موش را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید