معرفی موش و تاریخچه زندگی آن

موش چیست؟

موش های خانگی جونده هایی کوچک، پوشیده از مو، دارای چشم و گوش هایی بزرگ، دم بلند و پوزه باریک و نوک تیز هستند. این گونه خاص موش ها یکی از کوچکترین جانوران متعلق به رده پستانداران است که در تمام قاره ها به جز قطب جنوب سکونت دارد و در هر نقطه ای از این قاره ها یافت می شود. این جانوران شب زیست، بینایی نسبتاً ضعیفی دارند. آن ها ضعف بینایی خود را به کمک سایر حواس اعجاب آور و قدرتمندشان پوشش می دهند.

 همچنین موش های خانگی شناخته شده ترین جونده در کره زمین هستند و شباهت زیادی به رت ها دارند. موش های خانگی چه در فضای باز و چه در محیط بسته، اغلب خود را در فضای خالی دیوارها جای می دهند.

موش ها از زمره موفق ترین پستانداران کره زمین در حفظ بقاء هستند. اولین دلیل این موفقیت، به قدرت تطبیق پذیری آن ها در برابر شرایط محیط است. موش ها از جمله جاندارانی هستند که توسط بسیاری از حیوانات از جمله شاهین، روباه، گرگ، سگ، گربه، خزندگان و حتی برخی از بندپایان شکار می شوند. بنابراین به عنوان بخشی از زنجیره غذایی شکارچیان متعدد، ناچارند در جستجوی پناهگاه امنی برای خودشان باشند. البته موش ها ترجیح می دهند این پناهگاه در نقاطی قرار داشته باشد که دسترسی به منابع غذایی در آن امکان پذیر است. به این ترتیب مجبور نیستند به طور مکرر به سمت منابع غذایی رفت و آمد کنند. در نتیجه احتمال اینکه در طول مسیر رفت و آمد، در معرض دید شکارچیان قرار بگیرند کاهش می یابد.

طبقه بندی موش ها

به طور کلی، جوندگان 40 درصد از رده پستانداران را به خود اختصاص می دهند. موش ها به فرمانروی جانوران، شاخه طنابداران، رده پستانداران و راسته جوندگان تعلق دارند. داشتن یک جفت دندان در فک بالا و پایین که دائماً در حال رشد است، بارزترین ویژگی جوندگان می باشد. این جانوران برای کوتاه نگه داشتن دندان هایشان، مجبور به جویدن چیزهای مختلف هستند از همین رو به عنوان جانوران جونده شناخته می شوند.

انواع گونه های موش:

تا کنون بیش از 35 تا 40 گونه از جوندگان مختلف از جمله موش ها شناسایی شده اند. با این وجود تخمین زده می شود که هنوز هم تعداد زیادی از آن ها ناشناخته باقی مانده اند. واژه موش بیش از 1000 گونه مختلف از انواع موش و موش های خانگی را در بر می گیرد.

اصطلاح موش، معمولاً برای نامگذاری بخشی از جوندگان کوچک که خود متعلق به خانواده موروئیدیاها هستند، استفاده می شود. این خانواده بزرگ موروئیدیا خود به 6 خانواده، 20 زیر خانواده، در حدود 275 تا 285 جنس و حداقل 1250 تا 1300 گونه، تقسیم می شوند.

موش های خانگی:

رایج ترین گونه از میان انواع گونه های موش، همان موش های خانگی می باشد که از نظر علمی تحت عنوان " موس موسولیس " شناخته می شوند. ترجمه این اصطلاح لاتین، در واقع همان واژه "موش، موش کوچک" می باشد. ترجمه ی دیگری نیز برای کلمه لاتین mus در زبان آنگلو ساکسونی وجود دارد. بر اساس این ترجمه، کلمه فوق از یک واژه سانسکریتی که به معنی دزد می باشد مشتق شده است.

مفهوم واژه موش در زبان های مختلف

در خصوص دلیل انتخاب عنوان "موش خانگی" برای این گونه خاص، می توان گفت، احتمالاً از آنجایی که این موش ها در طول سال در خانه ها، انباری ها یا ساختمان ها پناه می گیرند، این نام به آن ها اطلاق می شود.

موش ها در گذر زمان:

موش های خانگی در طول اعصار و دوره های تاریخی، در تمدن های مختلفی از جمله در میان یونانی ها، مصری ها، رومی ها و بسیاری تمدن های دیگر از جایگاه برجسته و ویژه ای برخوردار بوده اند.

به عنوان مثال، مردم یونان باستان موش را حیوان قابل احترامی می دانستند و  معتقد بودند موش ها حیوانات سرسختی هستند. آن ها به موش های خانگی توجه ویژه ای داشتند و آن ها را با آپولو یا الهه نور و خورشید، خدای شعر، موسیقی، حقیقت، رسالت و طاعون مرتبط می دانستند. حتی آپولو را خدای موش ها نیز نامیده اند. چرا که آپولو خدای آفت و بیماری بود و موش ها نیز حامل بیماری طاعون بودند و از نظر مردم یونان امراض فراوانی را با خود داشتند بنابراین این دو را تا حدود زیادی به هم پیوند می دادند. در داستان ها و اساطیر یونانی موش نیز مانند آپولو علاوه بر بیماری زایی، وجهه شفابخشی نیز دارند. بر همین اساس موش ها موجودات قابل ستایشی به شمار می رفتند زیرا از هر دو ویژگی بارز آپولو بهره مند بودند.

موش در روم باستان

تاریخ رومیان سرشار از افسانه هایی درباره مفید بودن، شجاعت و نیرومندی موش ها می باشد. افسانه موش و شیر از مجموعه قصه های ازوپ، یکی از این نمونه ها می باشد. در این قصه موش که جانش در خطر است توسط شیر نجات پیدا می کند و موش نیز قول می دهد که او هم به تلافی جان شیر را چند بار نجات دهد. در سایر قصه ها موش به عنوان یک کارگر سخت کوش و دارای اقتدار ظاهر می شود.

موش در جنوب شرق آسیا

در اساطیر اندونزی موش ها به عنوان الهه یا محافظ محصول برنج شناخته می شدند. کشاورزان اندونزیایی نمی خواستند به موش ها آسیب بزنند چرا که باور عامه این بود که در غیر این صورت محصولاتشان از بین می رود. در معابد اندونزی هنوز هم موش ها را مورد احترام قرار داده و برای آن ها غذا می برند.

در سایر تمدن ها نیز نوشته هایی برجا مانده است که هر کدام موش را به گونه متفاوتی ترسیم کرده اند. در قصه های فنلاندی موش در مقام یک عروس خوب رو و زحمتکش به تصویر کشیده شده است. همچنین موش در قصه های قدیمی ژاپنی، شخصیت یک آشپز را دارد در داستان ها و افسانه های آفریقای شرقی و برخی از قصه های حکیمانه هندی از موش به عنوان رقصنده نام برده شده است.

اعتقادات مصریان باستان در رابطه با موش ها

مصریان باستان نیز، هنر خاصی که در استفاده از سر حیوانات مختلف بر روی بدن انسان داشتند و به اصطلاح حیوانات انسان نما را به عنوان خدایان خود پرستش می کردند. آن ها موش را به عنوان منشا عذاب و بیماری نام می بردند و از موش ها به طور کلی وحشت و هراس زیادی داشتند.

موش های مومیایی شده

از نظر مصریان باستان، موش نماد بیماری و ویرانی است. یکی از معروف ترین الهه های مصر باستان سیکمت نام دارد و به شکل زنی است که سر موش دارد. سیکمت الهه آفت و بیماری مصریان شناخته می شد باستان شناسان دریافته اند که در ویرانه های مصری تقریبا هیچ یک از خانه ها و سنگ هایی که در بنای آنها به کار رفته است منفذی برای ورود موش ها نداشته و هر گونه درز و منفذی بسته شده است. حتی در آثار برجای مانده از دوران فراعنه مصر نیز مجاری متصل به عمارت ها و ساختمان های عظیم، برای جلوگیری از ورود موش ها به نوعی مسدود شده است.

البته شواهد دیگری نیز از مصریان که مبنی بر شفا بخش بودن موش ها وجود دارد. بر اساس این شواهد در مصر از موش در درمان بسیاری از بیماری ها از جمله ریزش مو استفاده می شده است. آن ها همچنین موش را نماد تولد و تجدید حیات می دانستند؛ دلیلی که برای این باور داشتند این بود که موش ها مرتب زاد و ولد می کنند و در حال افزایش نسل خود هستند. باستان شناسان حتی موش های مومیایی شده ای را نیز در مقبره های فراعنه پیدا کرده اند.

موش ها همزمان می توانند باهوش ترین و مخوف ترین موجودات روی کره زمین تبدیل شوند مخصوصاً اگر از دید بانوان به این قضیه نگاه کنیم. برای اینکه به زندگی این جوندگان مخوف در کمترین زمان خاتمه دهید، کافی است از سم موش کش تخصصی ماوس کیلر استفاده نمایید.

 

 

 

فروش سم موش قوی فسترک بلاکس

نحوه خرید سم موش را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید