موش نروژی و نحوه کنترل آن

موش نروژی که موش فاضلاب و موش قهوه ای نیز نامیده می شود، یکی از جانوران مخربی است که در حومه شهرها و مناطق مختلف شهری دیده می شود. این موش از طریق آلوده کردن مواد غذایی، راه را برای انتقال بیماری های مختلف هموار می سازد. همچنین موش فاضلاب با آسیب های جدی که برخی از ساختمان ها  و تأسیسات مسکونی وارد می کند، از جمله مخربترین آفات خانگی به شمار می رود.

شناسایی موش فاضلاب:

1. جثه

موش های نروژی در مقایسه با سایر موش ها جثه درشت تری دارند. وزن این گونه موش در حدود 300 گرم و طول بدن آن ها بین 33 تا 45 سانتیمتر می باشد که دم 15 تا 21 سانتیمتری آن ها را نیز در برمی گیرد. خز این موش زبر، عمدتاً قهوه ای رنگ و دارای لکه های مشکی در قسمت های فوقانی بدن است. در قسمت تحتانی معمولا خز موش، به رنگ زرد مایل به سفید به نظر می رسد.

2. تغذیه

به طور کلی موش های فاضلاب می توانند هر نوع غذایی را بخورند، ولی گوشت و غلات را نسبت به بقیه گزینه ها ترجیح می دهند. در صورتی که موش ها از مواد خشک تغذیه کنند به نوشیدن حدود 14 تا 28 گرم مایعات نیاز پیدا می کنند.

3. حواس و توانایی ها

موش ها دارای حس چشایی، بویایی و شنوایی فوق العاده ای هستند. آن ها برای یافتن غذا، سعی می کنند از هر سوراخی خود را به داخل ساختمان ها و انبارهای مواد غذایی برسانند و برای این کار حتی می توانند از یک سوراخ به قطر 1 سانتیمتر هم عبور کنند.

4. رشد و تولید مثل

موش های فاضلاب در هر زایمان 6 تا 12 توله به دنیا می آورند و دوران بارداری آن ها 21 تا 23 روز به طول می انجامد. این جوندگان معمولاً طی 3 ماه به بلوغ کامل می رسند و اوج روند تولید مثلی شان در بهار و پاییز صورت می گیرد. هر موش نروژی ماده به طور متوسط هر سال 4 تا 6 بار زایمان می کند. طول عمر این موش ها 18 ماه است، با این وجود برخی از موش های نروژی قبل از یک سالگی می میرند.

راه های پیشگیری و کنترل موش های نروژی

بهداشت نامناسب و وجود زباله در محیط، زمینه مساعدی برای جذب موش های فاضلاب به محیط، فراهم می نماید. به همین ترتیب برخورداری از شرایط بهداشتی لازم و سرویس های بهداشتی تمیز، می تواند این خطر را به حداقل برساند. شرایط بهداشتی مناسب، شامل نگهداری مواد غذایی در ظروف درب دار، دفع زباله به روش اصولی، استفاده از موازین و معیارهای بهداشتی در داخل منزل و محیط پیرامون می باشد. از طرفی مسدود کردن راه های ورود موش به خانه، از بین بردن پناهگاه و لانه این جوندگان موذی، همچنین نظم بخشیدن به محوطه بیرونی منازل، همگی از مواردی است که می تواند به پیشگیری از نفوذ موش فاضلاب به درون خانه ها کمک کند.

کنترل کامل جمعیت موش ها

درزگیری برای کنترل جمعیت موش فاضلاب

موفقیت آمیزترین و دائمی ترین نوع مقابله و کنترل جمعیت موش ها این است که دسترسی این آفات به داخل خانه ها را غیر ممکن کنید. به این منظور باید کلیه نقاط مرتبط با نگهداری، فراوری و تغذیه از مواد غذایی، باید به نوعی محافظت شوند که جوندگان نتوانند به آن ها نفوذ کنند. برای این کار بهتر است مواد خوراکی روباز یا فله ای و غذاهای حیوانات خانگی را در ظرف های دربسته و فلزی نگهداری کنید. تمام دریچه ها و سوراخ هایی را که قطر بیشتر از 6 میلیمتر دارند، مسدود کنید. لازم است کلیه شکاف ها و مجاری را که به ساختمان راه دارند با استفاده از مصالح مناسب، مسدود شوند. کف شوی و مجاری فاضلاب را با شبکه های فلزی محکمی که منافذ کوچکتر از 0.6 سانتیمتر دارند، مجهز کنید. درها، پنجره ها و چهارچوب های آن ها باید مناسب و غیرقابل نفوذ باشند. شاید لازم باشد کناره پنجره و درها را با نوارهای فلزی بپوشانید که از جویدن شدن بوسیله موش ها مصون بمانند.

تله موش نیز برای به دام انداختن و از بین بردن موش ها می تواند روشی موثر و کارساز باشد. تله ها را می توان در ساختمان های مسکونی، انبارها یا سایر مکان هایی که بیم آن می رود چند موش در آنجا باشد به کار گرفت.

مزیت های استفاده از تله موش:

  1. بدون استفاده از سموم خطرناک و شیمیایی از شر موش ها خلاص می شوید.
  2. با دیدن موش به دام افتاده در تله از مرگ این آفت اطمینان حاصل می کنید.
  3. محل لاشه موش مشخص است و می توان آن را به سرعت دفع کرد. درنتیجه مشکلاتی از قبیل فساد لاشه ها و بوی بد آن ها و بروز انواع بیماری در آن محل رخ نمی دهد.

شما می توانید به عنوان طعمه تله موش، از کره بادام زمینی، آبنبات یا شکلات، خشکبار یا یک قطعه کوچک از همبرگر استفاده کنید. دقت کنید طعمه را طوری قرار دهید که مانع از حساسیت و حالت ارتجاعی ماشه نشود. تله ها را در مجاورت دیوارها، پشت اسباب و اثاثیه یا در جاهای تاریک منزل قرار دهید. تله ها را در طوری جاسازی کنید که موش ها مستقیماً از روی آن ها عبور کنند. بهتر است از تعداد زیادی تله برای دفع موش ها استفاده کنید.

چسب موش

گزینه دیگر برای از بین بردن موش های خانه، استفاده از چسب موش است. قرار دادن دو یا سه قطعه کارتن یا تخته آغشته به چسب موش، درصد موفقیت در به دام انداختن موش را افزایش می دهد. بهتر است مواظب باشید تخته ها یا مقواهای آغشته به چسب موش را از دسترس  کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید و آن را در مکانی قرار دهید که از گرد و خاک مصون باشد. افزایش دما نیز می تواند بر خاصیت چسبندگی انواع چسب موش تأثیر منفی بگذارد. این چسب ها غالبا زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که موش ها به نوعی در برابر سایر تله ها مقاوم شده باشند و به اصطلاح به آسانی دم لای تله ندهند. 

سم موش

بهتر است از خرید سم موش بدون برچسب و غیر مجاز خودداری نمایید. همچنین از نمونه های دست ساز استفاده نکنید و سعی کنید از معتبرترین نوع این سموم به منظور دفع موش های موذی بهره بگیرید. استفاده از تله موش و طعمه های سمی از جمله بهترین و مشهورترین راه های دفع موش ها به شمار می روند. از مرگ موش صرفاً باید به عنوان روش مکمل این روش ها استفاده شود. استفاده مداوم از این سموم، به تدریج سبب مقاوم شدن موش نسبت به سم می شود. بنابراین سعی کنید تعداد دفعات استفاده از آن ها را کاهش دهید و در ضمن اگر قرار است از این سموم موش های داخل خانه را از بین ببرید، حتماً از نوعی که قابل استفاده در خانه است بهره بگیرید.

طعمه های سمی ضد موش

انواع طعمه های سمی موش کش

این نوع طعمه ها به اشکال مختلفی در بازار وجود دارند. غالباً به شکل استوانه یا مکعب هایی کوچکی هستند که حاوی رایحه جاذب موش ها می باشند. به علاوه در ترکیب این طعمه ها مواد سمی به کار برده شده که موش ها را از پا در می آورند.

استفاده از این نوع طعمه ها نیز راه مناسبی برای خلاصی از موش های فاضلاب به شمار می رود. سعی کنید طعمه ها را در موقعیت هایی قرار دهید که امکان جابجایی نداشته و ثابت باشند. همچنین نقاطی را که این طعمه ها در آنجا قرار دارند برای حفظ نکات ایمنی و سلامت دیگران علامت گذاری کنید. بهترین نقاط قرار دادن این طعمه ها را در نزدیکی دیوارها یا نقاط پرتردد موش ها می باشد.

تله های فراصوتی

دستگاه های تولید کننده ارتعاشات صوتی، کاربرد چندانی در دفع موش ها ندارند. زیرا موش ها به سرعت به صداهای یکنواخت آن ها عادت می کنند. به علاوه، دامنه فرکانس های تولید شده از این تله ها مشخص است و در پشت اشیا نفوذ نمی کند. همچنین این دستگاه ها در فاصله دورتر جوابگو نبوده و کارایی خود را از دست می دهند. در واقع شواهد  و مدارک اندکی مبنی بر مفید بودن این روش در دفع موش ها، وجود دارد. به طور کلی انواع فرکانس های صوتی، فاقد کارایی لازم برای دفع موش های پناه گرفته در ساختمان ها و سایر نقاط مسکونی می باشد.

استفاده از سم موش کش قوی ماوس کیلر راحت ترین راه خلاصی از شر انواع موش خانگی و موش فاضلاب است.

 

 

فروش سم موش قوی فسترک بلاکس

نحوه خرید سم موش را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید