تولید مثل موش

روند تولید مثل موش ها چگونه است؟

اکثر مردم می دانند جمعیت موش ها به سرعت زیاد می شود. اگر موشی را دیدید، احتمال زیادی وجود دارد که در فاصله نه چندان دور تعدادی از آنها زیست می کنند. موش‌ها نه تنها می‌ توانند به طور همزمان چند نوزاد به دنیا بیاورند، بلکه در هر سال، چندین زایمان نیز دارند. زمانی که این آفات در خانه ما لانه می سازند، روند تولید مثل موش اهمیت می باید.

موش ها به طور همزمان چند بچه به دنیا می آورند؟

موش های خانگی می توانند هر سه هفته، تا شش بچه به دنیا بیاورند. این موضوع در طبیعت مشکلی ایجاد نمی کند اما اگر این اتفاق درون خانه های ما باشد، وحشتناک است. دومین زایمان آنها 25 روز پس از زایمان اولی صورت می گیرد. در طول یک سال، آنها تقریباً 35 نوزاد به دنیا می آورند. به طور متوسط انسان ها فقط یک نوزاد در سال و در مجموع دو نوزاد در طول زندگی خواهند داشت، بنابراین در مقایسه با انسان ها، جمعیت موش ها بسیار زیاد است.

بچه موش ها چه شکلی هستند؟

موش ها بدون مو، گوش و با چشم بسته به دنیا می آیند. به همین خاطر، مادرها به مدت 21 روز به نوزادان خودشان شیر می دهند. در روز چهارم گوش‌ های نوزادها به طور کامل رشد می‌کند، در روز دهم پوشش کاملی از مو بدن آنها را می پوشاند و در روز چهاردهم برای نخستین بار بچه موش‌ها چشمان خودشان را باز می‌کنند. پس از 21 روز شیردهی، بچه ها از شیر گرفته می شوند و مادر خودشان را ترک می کنند. در دو ماهگی، موش‌های ماده کاملاً بالغ می شوند و آنها می توانند زایمان کنند. به  همین دلیل موش ها در خانه می توانند مشکل آفرین باشند.

مشخصات ظاهری بچه موش ها

تغذیه بچه موش ها

زمانی که بچه موش ها به طور کامل بزرگ شدند، جستجوی خودشان را برای غذا شروع می کنند. علیرغم جثه کوچک‌ شان، آنها 15 تا 20 بار در روز غذا می خورند. با وجود آنکه موش های خانگی (بر خلاف آنچه اکثر ما فکر می کنیم!) عمدتاً از مواد گیاهی تغذیه می کنند، اما گوشت و محصولات لبنی را در خانه پیدا کنند، نیز می خورند. گاهی اوقات آنها حتی مدفوع خودشان را نیز می خورند تا مواد مغذی تولید شده توسط باکتری ها را برای روده شان جذب کنند.

چرا موش ها در خانه ها بیشتر از طبیعت تولید مثل می کنند؟

موش هایی که در داخل خانه زندگی می کنند، می توانند در تمام طول سال تولید مثل کنند. اما در فضای بیرون و طبیعت، تولید مثل در فصل بهار، تابستان و پاییز رخ می دهد. فصل زمستان برای تولید مثل در فضای بیرونی بسیار سرد است. همچنین موش هایی که در خانه‌ها زندگی می کنند، طول عمر بیشتری دارند. در طبیعت طول عمر آنها تا 12 ماه است، اما در داخل خانه، آنها می توانند تا دو سال زندگی کنند. موش‌ها در فصل پاییز و زمستان برای در امان ماندن از سرما و جستجوی غذا به داخل خانه‌ ها پناه می برند.

خانه‌ ها مکان‌های خوبی برای زاد و والد موش‌ها هستند اما برای انسانهایی که در آنجا زندگی می‌کنند چندان خوشایند نیستند. بنابراین در صورتی که راه های ورودی موش ها به خانه شما باز است عواقب بدی در انتظار شماست! موش های ماده به راحتی می توانند تولید مثل کنند. در مدت کوتاهی خانه شما تبدیل به یک لانه بزرگ برای موش ها و بچه هایشان می شود.

نرخ تولید مثل موش

چگونه مانع از ورود و تولید مثل موش ها در خانه شویم؟

بهترین راه برای عدم تولید مثل موش ها در خانه، ممانعت از ورود آنها به خانه است! در ادامه به برخی از آنها اشاره شده است.

  • درز و سوراخ های کنار درب و پنجره، لوله کشی ها و ... را به خوبی مسدود نمایید.
  • مواد غذایی خشک را در ظروف با درب های محکم نگه داری کنید.
  • مواد غذایی با احتمال فساد بالا را سریعا پس از مصرف در یخچال نگه داری کنید.
  • سطل های زباله و هر چیزی که می تواند موش ها را از طریق بوی خود به خانه جذب کند، تمیز نگه دارید.
  • اگر حیاط دارید، آن را تمیز نگه دارید تا موش ها در میان وسایل بهم ریخته، لانه سازی نکنند.
  • انباری ها مکان مستعدی برای لانه سازی و تولید مثل موش ها هستند. آن را تمیز نگه دارید.

 

 

فروش سم موش قوی فسترک بلاکس

نحوه خرید سم موش را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید