راه ورود موش به خانه چیست؟

چرا در خانه من موش وجود دارد؟

جوندگان از دیوار و نردبان بالا رفته، روی سیم راه می روند و در فاضلاب شنا می کنند. بله، آن ها می توانند از چاه توالت شما بالا بیایند تا وارد خانه تان شوند! حالا چطور باید آن ها را بیرون کنید؟

حقیقت این است که موش ها با هر شرایطی سازگار و در پیدا کردن غذا، گرما و پناهگاه سرسخت هستند. خانه شما می تواند تمام نیازهای اولیه آن ها را فراهم کند. در پاییز و زمستان، این  نیازها پررنگتر شده و بنابراین میل آن ها برای ورود به خانه افزایش می یابد.

اگر در منزل خود با موش ها مواجه شده اید و برای شما مشکل ساز شده اند، می توانید از سموم تخصصی موش کش استفاده کنید تا آنها را از بین برده و البته از بازگشت دوباره آن ها به محیط زندگی خود جلوگیری کنید.

موش ها را دست کم نگیرید. آن ها فرصت طلب و سمج هستند و از هر راهی برای ورود به خانه تان استفاده می کنند. به همین دلیل هم هست که خودتان باید بتوانید هر سوراخ و درزی که درخانه تان وجود دارد، مسدود و تمام خرابی ها و قسمت های باز دیوارها را تعمیر کنید.

موش ها چگونه وارد خانه تان می شوند؟

چابکی، ویژگی خوبی برای آن ها است؛ اما وقتی در انباری خانه تان موش داشته باشید، چابکی آن ها اصلا خوشایندتان نخواهد بود. معمولاً اولین احساسی که با دیدن آنها به شما دست خواهد داد، وحشت زدگی است! اما به هرحال، مهم است که بدانید آن ها فرز و چابک هستند. همچنین باید دقت کنید که موش های جوان قادر به عبور از سوراخ هایی به اندازه ضخامت یک مداد (6 میلی متر) هستند!

این موضوع نشان می دهد که نباید فقط به دنبال مسدود کردن سوراخ های بزرگ ورودی باشید؛ چرا که موش ها می توانند حتی از شکاف اطراف لوله ها هم وارد منزلتان شوند.

ورود موش ها به خانه

آیا می دانستید...؟

  • موش ها می توانند به راحتی به اندازه 2 متر از دیوارها بالا بروند.
  • موش ها می توانند از سوراخ هایی به اندازه عرض یک مداد عبور کنند.
  • موش ها می توانند حدود 24 سانتیمتر بپرند.
  • موش های صحرایی قادر هستند 77 سانتیمتر به صورت عمودی و 120 سانتیمتر به صورت افقی بپرند.

ورود از سقف!

بی دلیل نیست که اسم دیگر موش سیاه، موش سقفی است! موش های سقفی حتی از گونه های دیگر فرزتر هستند و معمولاً راه خود را به درون خانه از طریق سقف پیدا می کنند. این موش ها از ستون ها، سیم ها، درختان و بوته های اطراف خانه تان بالا می روند تا راهی به درون آن پیدا کنند.

هنوز متعجب هستید که چگونه موش ها وارد کابینت شده اند؟ پشت یخچال را تصور کنید. برای من و شما، این قسمت، بخشی ضروری از یک دستگاه است. اما برای جوندگان، نردبانی برای بالا رفتن به حساب می آید که به آن ها اجازه دسترسی به مواد غذایی باقیمانده روی کابینت و میز آشپزخانه را می دهد.

دیگر نقاط ورودی معمول در خانه شما:

  • از شکاف های زیرزمین
  • از سوراخ های باز اطراف لوله های جدید و قدیمی
  • از نقص های ساختمانی، کفپوش یا بام آسیب دیده
  • از هواکش ها
  • از لوله های فاضلاب. بله موش ها به خوبی می توانند در فاضلاب شنا کرده و جان سالم به در ببرند.

موش سقفی یا موش سیاه

چگونه موش ها را بیرون کنیم؟

به عنوان صاحبخانه، این به نفع شما است که برای حفظ سلامتی، امنیت و پولتان، از ورود موش ها به منزل جلوگیری کنید.

موش ها خیلی سریع تولید مثل کرده و درنتیجه، یک مشکل کوچک پس از مدتی می تواند به یک دردسر بزرگ تبدیل شود. علاوه بر بیماری های شناخته شده، جوندگان می توانند باعث ایجاد خسارت و خرابی کابل ها، سیم کشی ها، مبلمان و دیگر اثاث منزل شما شوند. پس لازم است که هر چه سریع تر در مورد آن ها اقدامی انجام بدهید.

مثل همیشه، پیشگیری بهتر از درمان است. راه های زیادی برای جلوگیری از هجوم موش ها وجود دارد که راحت و کم هزینه هستند. برای پیشگیری بیشتر از خطرات احتمالی، راه حل های تخصصی نیز وجود دارد.

نکات پیشگیری:

  • نگهداری مواد غذایی: غذا باید داخل قوطی های فلزی یا پلاستیکی، در یخچال، فریزر و یا کابینت تمیز نگهداری شود.
  • درها: از فرچه یا برس های مخصوص زیر درب، برای جلوگیری از ورود موش ها استفاده کنید. خصوصاً در ساختمان های قدیمی که امکان دارد درب، کاملاً چفت نشود.
  • لوله ها: شکاف های اطراف لوله های قدیمی و جدید را با سیم ظرفشویی زبر و ضد زنگ کاملاً بپوشانید و درزگیری کنید.

درزگیری اطراف لوله ها

  • منافذ: این سوراخ ها معمولاً در دیوارهای خارجی برای عبور سیم و لوله ایجاد می شوند. حتماً بررسی کنید که سوراخ ناشی از نصب لوله های قدیمی بسته شده باشد. هر سوراخی بزرگتر از 5 میلیمتر به موش ها اجازه ورود می دهد. چون آرواره آن ها قادر به جایگیری در این فضاهای تنگ بوده و با جویدن و ایجاد ساییدگی می تواند باعث ایجاد محل عبور بزرگتر و ورود به ساختمان شود.
  • دریچه ها: دریچه ها را با توری های سیمی گالوانیزه به خوبی بپوشانید. خصوصاً اگر خراب شده باشند.
  • حفره های موجود در پشت بام: سقف آسیب دیده را تعمیر کرده و حفرات را با توری بپوشانید.

موش ها در خانه شما چه می کنند؟

چه چیزی موش ها را جذب می کند؟ موش ها برای زنده ماندن به سه چیز نیاز دارند: پناهگاه، گرما و غذا. خانه شما تمام این موارد را فراهم می کند. همانطور که ما انسان ها هم به آن نیاز داریم.

پیدا کردن پناهگاه و ساخت لانه

موش ها بعد از ورود به خانه، سریعاً به دنبال نقطه ای سرپوشیده و ایزوله می گردند و معمولاً این نقطه، مکانی است مثل آشپزخانه که به منبع غذا نزدیک باشد. به همین دلیل است که شما اغلب لانه موش ها را پشت یخچال و وسایل آشپزخانه پیدا می کنید. آنجا همچنین گرم و مناسب است.

موش ها عاشق کاغذ برای ساخت لانه هایشان هستنتد. هر چیزی مثل روزنامه یا مجله که در گوشه خانه تان جمع شده باشد، یا حتی حوله و دستمال توالت، برای ساخت آشیانه آن ها مناسب است.

پیدا کردن گرما

موش ها به راحتی می توانند از طریق پیدا کردن لانه در حفرات داخل دیوار، زیر کفپوش، نزدیک منبع آب گرم و یا حتی بالای انباری، گرما را پیدا کنند.

پیدا کردن غذا

موش ها چه می خورند؟ بیشتر مردم می دانند که موش ها پنیر می خورند. اما شکلات و حتی کره بادام زمینی هم مورد علاقه آن هاست. گاهی هم دیده شده است که به نوع خاصی از چیپس سیب زمینی تمایل نشان می دهند.

غذای موش ها

موش ها قادرند آب مورد نیاز روزانه خود را از غذایی که می خورند به دست بیاورند؛ البته غذا باید دارای میزان رطوبت خاصی باشد. از طرف دیگر، موش های صحرایی برای زنده ماندن، نیاز به دسترسی به منبع آب آزاد دارند و تنها با تکیه بر رطوبت حاصل از غذا نمی توانند زنده بمانند. به همین دلیل هم هست که موش ها عاشق نان و سبزیجاتی مثل سیب زمینی هستند که دارای محتوای آب بالا است.

این موضوع توضیح می دهد که چرا موش های کوچک نسبت به موش های صحرایی در خانه ها مشکلات بیشتری ایجاد می کنند. اگر شما در کنار رودخانه، دریاچه و یا نهر آب زندگی می کنید و یا همسایه تان یک استخر بزرگ پرورش ماهی دارد، به احتمال زیاد در خطر هجوم موش های صحرایی هستید!

حقیقت:

آیا می دانستید موش ها از چندین مکان مختلف در طول شب تغذیه می کنند. اما موش های صحرایی محتاط تر بوده و فقط 2 یا 3 محل را امتحان می کنند؟

فعالیت های شبانه

موش ها شبکار هستند؛ پس به ندرت آن ها را در طول روز خواهید دید. مگر اینکه تعداد زیادی از آن ها وجود داشته باشند. اما اگر به دنبالشان باشید علائم آن ها می تواند در هر زمانی از روز دیده شود.

فعالیت موش در طول شب

ورود موش به خانه می‌تواند یک مسأله ناخوشایند باشد و به مشکلات بهداشتی و ایمنی منجر شود. در ادامه، راه‌هایی برای پیشگیری از ورود موش به خانه آورده شده است:

  1. پاک‌سازی و نظافت:

    • حفظ نظم و پاکیزگی در خانه می‌تواند جلوی ورود موش‌ها را بگیرد. برخی از مواد غذایی یا باقیمانده‌ها ممکن است موش‌ها را جلب کنند، بنابراین حذف این منابع غذایی از دسترس آن‌ها می‌تواند موثر باشد.
  2. سد ورودها:

    • مطمئن شوید که هر نقطه ورود به خانه، مانند درها، پنجره‌ها و تهویه‌ها، بسته شده و محکم باشد. استفاده از درب‌ها و پنجره‌های با قفل محکم
  3. استفاده از مواد و ادویه:

    • برخی از مواد مانند پودر زردچوبه، نعناع، یا نعناع‌ فلفلی می‌توانند موش‌ها را دور نگه داشته و از ورود آن‌ها به خانه جلوگیری کنند

 

استفاده از قرنیز

غریزه ذاتی موش ها نشان می دهد که آن ها همیشه با احتیاط و در کنار حاشیه ها حرکت می کنند. به ندرت می بینید که یک موش از وسط اتاق به سوی دیگر برود. در خانه تان معمولا این حرکت در راستای قرنیزها یا کابینت های آشپزخانه است. در واقع در طبیعت هم این رفتار، آن ها را از شکارچیان محافظت می کند.

حقیقت:

آیا می دانستید جوندگان در حال انجام هرکاری که باشند، همیشه بالا را نگاه می کنند تا نسبت به هر گونه شکارچی هوشیار باشند؟

اگر مشکل وجود موش ها کنترل نشود، پس از مدتی لکه هایی را در مسیر معمول آن ها می بینید که به علت سایش مکرر موهای چرب آن ها بر روی سطح، ایجاد شده است.

لکه هایی در مسیر حرکت موش ها

عملکردهای بدنی

نشانه واضح دیگری از وجود آن ها در خانه شما قطرات ادرار و فضله های موش است. جوندگان برای ادرار کردن از مسیر خود خارج شده و روی اشیای دیگر ادرار می کنند. این کار، نوعی علامت گذاری قلمروی آن ها و همچنین ارتباط با دیگر اعضای گروه برای فراخواندن آن ها به منبع غذای در دسترس است.

تا به حال راجع به ستون ادراری شنیده اید؟ در شرایطی که تهاجم موش ها شدید و طولانی مدت و بدون کنترل باشد، ادرار مکرر جوندگان روی نقاط مشابه، در نهایت باعث انباشته شدن موادی می شود که ستون ادراری نام دارد.

ستون های ادراری در اصل میله های عمودی از ادرار بوده که با موهای چرب موش ها مخلوط شده اند. این ستون ها می تواند در گوشه ها یا هر جایی که برآمدگی وجود دارد، یافت شود. مثلاً در قسمت پایینی و برآمده پیچ ها.

موش ها می توانند از بوی ادرار باقی مانده تشخیص دهند که ادرار، متعلق به یک موش نر است یا ماده. حتی می توانند هویت دقیق جانور و اینکه اگر ماده است آیا آمادگی جفت گیری را دارد یا نه، تشخیص دهند!

ممکن است از یک گشت و گذار شبانه موش ها، بیش از 80 فضله از آن ها را در آشپزخانه خود پیدا کنید!

فضله های موش

حالا باید چه کار کنید؟

در طبیعت با توجه به عوامل اجتماعی و محیطی مناسب موش ها می توانند بین 1 سال تا 18 ماه زنده بمانند و در تمام این مدت به تولید مثل پرداخته و تعدادشان زیاد می شود.

حالا می بینید که اگر عملی برای مقابله با هجوم آن ها انجام ندهید، خانه تان به زودی می تواند پر از دسته های متعدد آن ها شود. سعی نکنید که خودتان به تنهایی با موش ها و جوندگان مقابله کنید. همین امروز با ما برای کنترل موش ها تماس بگیرید.

 

 

فروش سم موش قوی فسترک بلاکس

نحوه خرید سم موش را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید