افسانه های رایج درباره موش ها

آیا موش ها واقعاً پنیر را دوست دارند؟ آیا این جوندگان تنها در خانه های کثیف زندگی می کنند؟ اغلب افراد فکر می کنند جواب سوالاتی از این دست را می دانند، اما احتمال اینکه پاسخشان غلط باشد، بسیار زیاد است. دلیل این است که تا کنون درباره هیچ جانوری تا این حد که برای موش ها باورهای غلط وجود دارد، افسانه پردازی نشده است.

برای درک حقیقت و اینکه بفهمیم پاسخ مان به این سوالات درست بوده یا غلط، همچنین برای اطلاع از باورهای عجیبی که درباره موش ها وجود دارد؛ این مقاله را از دست ندهید.

تصوری که اغلب افراد درباره موش ها دارند، تصویری از جونده کوچک و باهوشی است که با حقه بازی، گربه های خانگی را اذیت می کند و پنیر های زرد براق را می خورد. این تصویر ذهنی، در نتیجه مشاهده کارتون دوست داشتنی موش و گربه در ذهنمان نقش بسته است. به علاوه، این کارتون ها این تصور را به وجود آورده اند که موش ها همیشه مردم را می ترسانند و در لانه های کوچکشان که درون دیوارها جای دارد، لم داده اند.

با ما همراه باشید تا متوجه شوید چند مورد از این داستان ها صحیح است.

تفکیک واقعیت موش ها از افسانه ها:

پنیر غذای مورد علاقه موش ها!

  • افسانه

آیا موش پنیر می خورد؟ مطمئناً چون موش ها جانورانی همه چیز خوار هستند می توانند هر چیز قابل هضمی را بخورند. در مواقعی که پیدا کردن غذا برای  موش ها واقعاً دشوار باشد، این جوندگان حتی به خوردن هم نوعانشان روی می آورند.

با این وجود موش ها نیز درست مانند انسان ها، از خوردن انواع غذاهای مملو از کربوهیدرات، چربی و پروتئین ها لذت می برند. بنابراین در عین حال که موش ها می توانند پنیر بخورند، اما پنیر به هیچ وجه غذای مورد علاقه آن ها نیست.

در نتیجه تصور اینکه با پنهان کردن قالب های پنیر می توان از ورود موش به خانه پیشگیری کرد، یک باور غلط است. اگر مواد غذایی را در آشپزخانه انبار کنید یا لکه و خرده های غذای ریخته شده در خانه را تمیز نکنید، به احتمال زیاد موش ها را به میهمانی با انواع مختلفی از مواد غذایی در خانه تان دعوت خواهید کرد.

غذای مورد علاقه موش ها

خفاش ها گونه ای از موش های دارای قابلیت پرواز هستند.

  • این باور نیز یک افسانه البته با رواج کمتر است.

خفاش ها، موش های بالدار نیستند. همانطور که نهنگ های قاتل گونه ای از دلفین ها با دندان تیز نیستند. در حقیقت خفاش ها حتی جزء جوندگان محسوب نمی شوند، بلکه به گروهی از پستانداران به نام چیروپترا تعلق دارند.

این در حالی است که موش ها در گروه رودینتا قرار می گیرند. واقعیت جالب این است که خفاش ها تنها پستاندارانی هستند که می توانند پرواز کنند. همانطور که می بینید، گذشته از اینکه هر دو گروه خفاش ها و موش ها پستاندار هستند، هیچ وجه اشتراک دیگری با یکدیگر ندارند.

موش ها استخوان های توخالی دارند.

  • افسانه

موش ها به عنوان موجوداتی که قادر به عبور از فضاهای خیلی کوچک و تنگ هستند، شهرت یافته اند. بر همین اساس، این داستان که موش ها دارای استخوان های تو خالی هستند رواج پیدا کرد. چنین مطلبی کاملاً خلاف واقع است؛ زیرا موش ها درست مانند انسان ها، پستاندارانی مهره دار بوده و از سیستم اسکلتی و عضلانی مشابه سایر مهره داران برخوردارند.

با این حال، موش ها بر خلاف انسان ترقوه ندارند. به همین دلیل به راحتی می توانند خود را از ترک های کوچک و شکاف هایی که در دیوارهای تمام منازل وجود دارد عبور داده و به فضای داخل خانه ها برسانند.

 

همواره درباره موش‌ها افسانه‌ها و افکار غلطی وجود دارد که ممکن است با واقعیت تفاوت داشته باشند. در ادامه، تعدادی از این افسانه‌ها را بررسی می‌کنیم:

  1. "موش‌ها فقط در اطراف آشپزخانه زندگی می‌کنند":

    • واقعیت این است که موش‌ها می‌توانند در هر نقطه‌ای از خانه زندگی کنند و نه فقط در اطراف آشپزخانه. آن‌ها می‌توانند در دیوارها، سقف، زیر کف‌ها و حتی در سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی حضور داشته باشند.
    •  
  2. "موش‌ها تنها غذای انسان‌ها را می‌خورند":

    • موش‌ها یک رژیم غذایی گسترده دارند و می‌توانند از هر چیزی که بتوانند بجوند یا بخورند تغذیه کنند. غذاهای مختلف از جمله غذاهای خشک، میوه، سبزیجات، مواد خوراکی و حتی مواد غیرخوراکی را می‌پسندند.
    •  
  3. "موش‌ها فقط شب‌ها فعالند":

    • این افسانه نادرست است. موش‌ها در واقع طول روز و شب را برای جستجوی غذا و ساختن لانه خود استفاده می‌کنند. آن‌ها ممکن است در طول روز نیز فعال باشند.
    •  
  4. "پیدا کردن یک موش نشانه‌ای از خون‌آشامی است":

    • این افسانه معمولاً به خاطر اشتباه با افسانه‌های خون‌آشامی مرتبط می‌شود. موش‌ها از انسان‌ها خون نمی‌خورند و به تنها به عنوان مزاحم مطرح می‌شوند.
    •  
  5. "موش‌ها تنها در خانه‌های کثیف حضور دارند":

    • موش‌ها می‌توانند در هر نوع محیط زندگی حضور داشته باشند. البته نظافت و بهداشت خوب می‌تواند از ورود آن‌ها به خانه جلوگیری کند.

توجه به واقعیت‌ها و اطلاعات موثق می‌تواند کمک کند تا از بازگویی افسانه‌ها در مورد موش‌ها پرهیز شود

 

موش ها جانورانی آرام و غیر تهاجمی هستند.

  • واقعیت و افسانه

شما احتمالاً عبارت "ترسو مثل موش" شنیده اید. اما آیا موش ها واقعاً ترسو هستند؟

پاسخ ما به این سوال بله و خیر است. موش ها در شرایط مختلف رفتارهای متفاوتی از خود بروز می دهند که سبب می شود پاسخ به این سوال هم بله و هم خیر باشد.

وقتی موضوع جفت گیری یا محافظت از قلمرو موش ها باشد، قطعاً این جوندگان کوچک می توانند نسبت به یکدیگر رفتارهای تهاجمی از خود نشان دهند. این رفتار تهاجمی تنها در تعامل موش ها با یکدیگر بروز نمی کند. موش ها گاهی اوقات می توانند نسبت به انسان ها نیز تهاجمی و پرخاشگر باشند.

به طور معمول موش ها از تماس با انسان ها اجتناب می کنند. این آفات مزاحم تا جای ممکن، از انسان ها فرار می کنند. اما در صورتی که شخصی آن ها را در گوشه ای به دام بیندازد، ممکن است برای دفاع از خود تهاجمی شود.

به همین دلیل همچنین این واقعیت که موش های خانگی و موش های صحرایی می توانند بیش از 35 نوع بیماری بسیار خطرناک را انتقال دهند، هرگز نباید سعی کنید یک موش را در گوشه ای به دام انداخته یا آن را بگیرید.

حمله موش به انسان

موش ها در خانه های کثیف زندگی می کنند.

  • واقعیت و افسانه

موش ها بیشتر از اینکه جذب کثیفی شوند، جذب منابع غذایی می شوند. در یک خانه نامرتب و به هم ریخته اغلب دسترسی موش ها به مواد غذایی آسانتر است. علاوه بر دسترسی به مواد غذایی، مواد مورد نیاز برای لانه سازی موش ها نیز در چنین مکان هایی راحت تر به دست می آید.

در خانه های تمیز و مرتب ،کمتر چیزی پیدا می شود که بوی آن، موش ها را به سمت خود بکشاند. بنابراین در خانه های افراد مرتب و تمیز، شرایط مناسب برای زندگی موش ها، به میزان کمتری مهیا است. اما این موضوع به این معنی نیست که پای موش ها هرگز به خانه های تمیز باز نمی شود.

موش ها به شکل انفرادی زندگی می کنند.

  • افسانه

معمولاً تصور عموم بر این است که موش ها موجودات کوچکی هستند که به شکل انفرادی در لانه های کوچکی که در دیوارهای خانه ها ساخته اند، زندگی می کنند. اما باید گفت که واقعیت اینگونه که تصور می شود نیست. موش ها به تنهایی زندگی نمی کنند و لانه های آن ها می تواند در هر بخشی از خانه قرار داشته باشد.

موش هایی که خارج از مزارع و در محیط های شهری زندگی می کنند، بیشتر اوقات به صورت انفرادی دیده می شوند. با این وجود هر دو گروه موش های صحرایی و موش های خانگی، بیشتر تمایل دارند به صورت گروهی زندگی کنند.

نکته تأمل برانگیز در رابطه با موش ها این است که این جوندگان مرتباً در حال تولید مثل هستند و به طور میانگین ۱۰ بار در سال و هر بار بین ۶ تا ۸ بچه به دنیا می آورند. بنابراین اگر یک موش در خانه خود مشاهده کردید به احتمال خیلی زیاد، تعداد بیشتری از آن ها نیز در جایی از خانه تان پنهان شده اند.

موش ها جانورانی شب کار هستند.

  • واقعیت

موش ها حیواناتی شب کار هستند. به این معنی که آن ها ترجیح می دهند شب هنگام به جستجوی غذا بپردازند. اگر به محض غروب خورشید صداهای عجیب و غریبی مثل جیر جیر کردن خش حش کردن یا جویده شدن می شنوید، این موضوع می تواند نشانه ای مبنی بر وجود موش در محل زندگیتان باشد.

زمان بیشترین فعالیت موش ها

با این حال این بدان معنی نیست که موش ها در طول روز فعالیت نمی کنند. آن ها بیشتر ترجیح می دهند شب ها به جستجوی غذا بپردازند و اگر در طول روز موش مشاهده می کنید، این مورد می تواند نشانه آلودگی گسترده و جمعیت بالای موش ها در آن محیط باشد.

در واقع در صورت مواجهه با چنین شرایطی باید خیلی سریع و جدی به فکر روش های مبارزه ای علیه موش ها باشید.

داشتن گربه روشی مؤثر برای جلوگیری از ورود موش ها و دفع آن ها از  خانه است.

  • افسانه

گربه ها ذاتاً حیوانات شکارچی هستند. بنابراین شکی نیست که بیشتر گربه های خانگی در صورت پیدا کردن موش، آن را شکار می کنند.

با این وجود نگهداری از گربه برای کنترل تهاجم یا دفع موش ها، چندان مؤثر نیست.

یکی از رایجترین باورهای غلط درباره موش و گربه ها این است که، بسیاری از مردم فکر می کنند که موش ها از گربه ها می ترسند و از آن ها دوری می کنند. این موضوع دور از واقع است. هرچند وجود بوی گربه در یک خانه برای موش ها خوش آیند نیست؛ اما برای دور کردن و دفع آن ها از مکان گرم و نرمی که برای زندگی یافته اند، کفایت نمی کند.

حتی اگر وجود گربه بتواند موش ها را از خانه دور کند به دلایلی ایده خوبی نیست.

چرا دفع موش ها توسط گربه ایده خوبی نیست؟

موش ها می توانند انواع بیماری ها، انگل ها یا سموم طعمه های مسموم تله موش را از طریق پنجه ها و بدن آلوده شان به اطراف منتقل کنند. همچنین گربه ها نیز ممکن است در اثر تماس با این موش ها بیمار شوند.

از طرفی همانطور که گفتیم مشاهده یک موش در خانه به این معنا است که به احتمال قوی تعداد بیشتری از این جوندگان در آنجا پنهان شده اند. صرف نظر از اینکه گربه شما تا چه اندازه در شکار موش ها مهارت دارد، به تنهایی قادر به کنترل این تعداد موش، نخواهد بود.

گربه راهی برای خلاصی از موش ها نیست

در انتها باید گفت هر چقدر هم که طرفدار حقوق حیوانات باشیم، هرگز از دیدن موش در خانه هایمان خوشحال نمی شویم. روش های غیر حرفه ای از بین بردن موش ها نظیر استفاده از گربه و تله موش نیز تنها ممکن است به صورت مقطعی مشکل تهاجم موش را کاهش دهند. برای ریشه کنی قطعی و همیشگی موش ها، استفاده از سم مخصوص موش کش بهترین راهکار است.

 

 

فروش سم موش قوی فسترک بلاکس

نحوه خرید سم موش را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید