لانه موش

محل لانه سازی و اختفای موش در خانه برای بسیاری از افرادی که با مشکل تهاجم موش در خانه مواجه هستند، بیشتر به صورت یک  راز باقی می ماند. زیرا موش ها از دیده شدن فراری هستند. اگر خوش شانس باشید، امکان دارد در شب، هنگام روشن کردن چراغ ها، خیلی تصادفی یک موش را در کف آشپزخانه دیده باشید. این اتفاق، زمانی رخ خواهد داد که تعداد زیادی موش در خانه وجود داشته باشند. اما موش ها در کجا و در چه قسمت هایی از خانه پنهان می شوند؟ آیا بیشتر از یک لانه دارند؟ آیا موش ها به صورت گروهی زندگی می کنند؟ در ادامه به پاسخ این سؤالات متداول در مورد زیستگاه و محل اختفای موش ها می پردازیم.

موش ها کجا زندگی می کنند؟

در پاسخ به این سوال که موش ها کجا زندگی می کنند؟ باید گفت انواع مختلفی از موش ها وجود دارند که اکثر آن ها در زیستگاه های بسیار متفاوتی از یکدیگر زندگی می کنند. به عنوان مثال، موش های صحرایی در مراتع، مزارع و مناطقی با علفزارهای کوتاه زندگی می کند. در حالی که موش آهویی در جنگل یا مناطقی با بوته های متراکم زندگی می کند. برخی از موش ها نیز به طور کلی ترجیح می دهند در  مجاورت انسان و در شهرها زندگی کنند. اما موش ها در مناطق مسکونی به عنوان یک آفت شایع به شمار می آیند. می توان گفت که موش ها با بسیاری از افراد در خانه هایشان شریک هستند.

در طول ماه های پاییز و زمستان، دمای پایین هوای بیرون، این موش ها را به داخل خانه می کشاند و موجب پنهان شدن آن ها در خانه ها می شود. موش های خانگی در داخل و اطراف بسیاری از ساختمان ها و به ویژه خانه ها زندگی می کنند. آن ها لانه های خود را در داخل دیوارها، جعبه های انبار شده، اتاق زیر شیروانی، انبارها، سایبان ها، قفسه ها، زیرزمین ها، کابینت ها و بسیاری از مکان های مشابه دیگر می سازند. آن ها ترجیح می دهند در مکان های نزدیک به مواد غذایی و منابع آبی باشند.

موش ها به تنهایی زندگی می کنند؟

موش ها در محیط طبیعی و بیرون از فضای خانه، اغلب به تنهایی زندگی می کنند، اما در یک مکان کوچک، به طور گروهی زندگی می کنند. این گروه ها معمولاً توسط یک موش نر هدایت می شوند. در گروه های بزرگی از موش ها، سلسله مراتب اجتماعی رعایت می شود. هرچه موش ها در یک مکان با فضای محدود به عنوان مثال: خانه، ساختمان یا انبار قرار بگیرند، محیط پیرامون آن ها برای دسترسی و تأمین مواد غذایی و آب نیز کوچکتر می شود.

نحوه زندگی موش ها

آیا موش ها می توانند در دیوار زندگی کنند؟

یکی از متداول ترین زیستگاه موش ها در داخل خانه، حفره های دیوار است. به طور کلی فاصله های موجود بین بافت دیوارها مناسب ترین مکان برای ورود موش به خانه، فرار موش ها در طول روز و بهترین مکان برای خواب آن ها در طول شب است. همچنین در داخل دیوارها تعداد زیادی سیم و لوله برای عبور و مرور آن ها وجود دارد که به طور مؤثری رفت و آمد را برای موش ها در سراسر خانه آسانتر می کند. اگر صدایی شبیه به خش خش کردن را از داخل دیوارها شنیدید، این یک نشانه مهم و قطعی از وجود موش در خانه است.  

موش ها در کجا می خوابند؟

به طور معمول موش ها در لانه هایشان می خوابند. مهم ترین مکان هایی که موش ها در ساختمان ها، لانه می سازند عبارتند از: دیوار، کابینت، انباری، سقف و زیرزمین

موش ها در فضاهای باز و خارج از خانه در تنه درختان، در بسترهای خاکی نرم و ... لانه سازی می کنند. لانه های زیرزمینی موش ها، برای موش ها به عنوان یک مکان سپر محافظتی نیز عمل می کند. زیرا به این طریق موش ها در شب، از شکارچیان در امان می مانند. موش ها شب ها بیشترین فعالیت را دارند و به ندرت در ساعات روز لانه های خود را ترک می کنند.

چگونه می توان لانه موش ها را در خانه شناسایی کرد؟

موش ها مانند سنجاب ها و دیگر جوندگان، لانه هایی می سازند که در آن تولید مثل کرده و موش های تازه به دنیا آمده، در آن رشد می کنند. موش های خانگی در ایجاد لانه در خانه ها و سایر ساختمان ها تخصص دارند. اگر متوجه آلودگی های موش در داخل یا اطراف خانه خود شده اید یا اگر شما، اعضای خانواده تان و یا حیوان خانگی تان صدای خراشیده شدن از پشت دیوارها را شنیده باشید، باید خانه خود را جهت آثار وجود لانه موش مورد بررسی قرار دهید.

موش ها لانه هایشان را چگونه و از چه موادی می سازند؟

موش ها با جمع آوری موادی که فراوان بوده و به راحتی در دسترس هستند لانه های خود را می سازند. موش ها موجوداتی خجالتی هستند و تمایل دارند فعالیت های خود را در محیطی کوچک محدود کنند. کاغذ، پارچه، عایق فایبرگلاس، تشک، بالش و مواد گیاهی مثل کاه، همه به راحتی می توانند توسط موش ها خرد شده و برای ساخت لانه مورد استفاده قرار بگیرند.

موش ها برای ساخت لانه از کاغذ، پارچه و ...استفاده می کنند

موش های خانگی ترجیح می دهند لانه های خود را در سازه های خشن و توپ مانند تشکیل دهند که قطر آن ها در حدود 10 تا 15 سانتیمتر است. لانه موش ممکن است از مواد غیر پایدار تشکیل شده باشد و یا ممکن است مانند تراشه های چوبی یا گلوله های موجود در قفس های همستر و خوکچه ها سفت و پایدار باشد. موش ها حیوانات تمیزی نیستند و غالبا تکه های پراکنده کاه و پارچه و تکه هایی از مواد غذایی خرد شده را در اطراف لانه های خود رها می کنند.

چند موش در یک لانه زندگی می کنند؟

موش ها به سرعت پرورش می یابند و رشدشان متوقف نمی شود، مگر اینکه بمیرند. موش های ماده حدود سه هفته جنین خود را حمل می کنند و در هر زایمان می تواند پنج تا دوازده بچه موش به دنیا آورند بسته به سن آن ها و وجود سایر موش ها در مجاورت لانه، ​​لانه موش می تواند بطور متوسط بین ده تا دوازده موش را در بر گیرد از آنجا که موش ها برای پرورش فرزندان خود بطور مداوم لانه می سازند، آن ها به دنبال مناطق گرم و خشک هستند تا به خوبی از بچه های خود محافظت کرده و دسترسی راحتی به یک منبع غذایی داشته باشند.

موش ها در چه محل هایی لانه می سازند؟

متأسفانه، آشپزخانه بهترین مکان و دارای بسیاری از امکانات مناسب برای موش ها است. اگر گمان می کنید در خانه شما، موش لانه کرده است، وسایل آشپزخانه از جمله یخچال فریزر، ماشین ظرفشویی و فر را بررسی کنید. مناطق اطراف هر وسیله خانگی، مناسب ترین مکان برای لانه سازی موش ها است از قبیل بخاری یا اجاق گاز که ممکن است موش ها را در خود جای دهد.

همچنین باید نگران تمامی کابینت های آشپزخانه خود، به ویژه کابینت هایی که در نزدیکی کف قرار دارند، بوده و آن ها را بررسی کنید.

به دنبال درز، شکاف و سوراخ ها باشید، ممکن است موش ها در پایه های تخت ها و یا دیوارپوش ها لانه کرده باشند، اگر لانه ای وجود داشته باشد مواد سست جهت ساخت لانه در این مکان ها یافت می شوند همچنین بوی غیر معمولی شبیه به آمونیاک را نیز به خاطر داشته باشید، زیرا این بوها نتیجه ادرار موش ها برای تعیین قلمرو آن ها می باشد.

چگونه از لانه سازی موش ها در منزلتان جلوگیری کنید؟

بهترین راه برای جلوگیری از ورود موش ها به خانه این است که مطمئن شوید مکانی جذاب و دنج برای ساخت لانه های آن ها ایجاد نکرده اید.

  • آشپزخانه را تمیز نگه دارید.

اطمینان حاصل کنید که تمام غذاهای موجود در آشپزخانه، بسته بندی شده اند. مطمئن شوید وسایل بسته بندی شده مانند شیر، آرد، شکر و غیره را در ظروف پلاستیکی یا قوطی های فلزی مهر و موم شده باشید.

تمیز نگه داشتن آشپزخانه ، یک کار مهم در جهت دفع موش از خانه

  • مرتب بودن مکان هایی مانند پارکینگ و انباری.

اجازه ندهید مواد وسوسه کننده لانه سازی موش ها در گاراژ، زیرزمین یا اطراف خانه جمع شود.

جعبه های مقوایی خالی را دور بریزید، اطمینان حاصل کنید که لباس و ملافه های قدیمی در مکان هایی هستند که موش ها نمی توانند به آن دسترسی پیدا کنند. محوطه اطراف خانه را مرتبا،ً تمیز نگه دارید.

  • مسدود کردن درز و شکاف ها

حتما تمامی شکاف ها را در داخل پایه های تخت، در دیوارها و به ویژه در اطراف پریز برق و لوله های آشپزخانه را با مصالح ساختمانی سفت پر کنید برخی پیشنهاد می کنند که ترک ها و فضای باز در اطراف این مناطق مشکل ساز را با مخلوطی از مس اندودها و فوم های بدون درز مسدود کنید، زیرا موش ها قادر به جویدن این مواد نیستند.

با پیدا کردن لانه موش ها، سریعتر می توانید آن ها را از بین ببرید. با قرار دادن سم موش قوی در نزدیک لانه موش ها در مدت کوتاهی از شر این موجودات موذی خلاص خواهید شد.

 

فروش سم موش قوی فسترک بلاکس

نحوه خرید سم موش را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید