پیشگیری از موش خانگی

موش های خانگی یکی از آزار دهنده ترین و از نظر اقتصادی، یکی از مهمترین آفت ها محسوب می شوند،موش های خانگی تحت شرایط مختلفی در خانه ها و مزارع، زندگی و رشد می کنند. آنها، مواد غذایی انسان یا حیوانات خانگی را مصرف و ظروف تهیه مواد غذایی را با مدفوع خود آلوده می کنند.

فضله موش می تواند حاوی باکتری هایی باشد که باعث مسمومیت غذایی (سالمونلوز) شوند. رشد و تکثیر این موش ها با گذشت زمان می تواند باعث آسیب سازه ها و خانه شما شود.

شناسایی تهاجم موش ها

فضولات موش ها، آثار جویدگی به جای مانده از آنها و مسیر حرکتشان، نشان دهنده مناطقی است که موش ها در آنجا فعالیت دارند. لانه های موش ها با خرده کاغذهای ریز و مواد فیبری و اغلب در یکی از قسمت های امن منزل شما ساخته شده است. بوی بد ناشی از موش، خبر از وجود آن در منزل می دهد. گاهی اوقات موش ها در طول روز هم دیده می شوند.

حقایقی در مورد موش های خانگی

موش های خانگی، جوندگان خاکستری یا قهوه ای رنگ، با گوش های نسبتا بزرگ و چشم های کوچک هستند. وزن یک موش بالغ حدود 14 گرم می باشد و با احتساب دم 7.5 تا 10 سانتیمتری، حدود 14 تا 19 سانتیمتر طول دارند.

اگرچه غذای معمول موش های خانگی غلات است، اما انواع مختلفی از غذاها را مصرف می کنند. آنها اکثر مواقع در حال غذا خوردن هستند و خرده های غذا را اینجا و آنجا می ریزند. موش ها حساسیت بالایی نسبت به طعم و بو و لمس دارند.

موش خانگی

آنها در بالا رفتن از سطوح، بسیار عالی هستند و می توانند هر سطح عمودی سختی را به راحتی فتح نمایند. موش های خانگی به صورت افقی در امتداد کابل های سیمی و یا طناب حرکت می کنند و می توانند حدود 33 سانتیمتر، از سطح زمین، روی سطح دیگری پرش کنند. آنها می توانند از شکافی به باریکی قطر یک مداد، یعنی حدود 6 میلیمتر، عبور نمایند.

یک موش مادر می تواند در عرض یک سال، 5 تا 10 بار زایمان کند و در هر نوبت، 5 تا 6 نوزاد به دنیا آورد. نوزادها حدوداً 19 الی 21 روز بعد از جفت گیری متولد می شوند و در طی مدت زمان 6 الی 10 هفته به بلوغ می رسند. طول عمر یک موش به طور معمول 9 الی 12 ماه می باشد.

پیشگیری و کنترل

پیشگیری و کنترل مؤثر موش ها شامل رعایت بهداشت، نفوذ ناپذیر کردن ساختمان نسبت به موش ها، و کاهش جمعیت آنها می باشد؛ که دو مورد اول به عنوان اقدامات پیشگیرانه، مفید واقع می شوند.

اگر در خانه ای موش وجود داشته باشد، استفاده از برخی شیوه ها برای کاهش تعداد آنها، همیشه لازم خواهد بود. تکنیک های کاهش جمعیت موش ها شامل به دام انداختن و مسموم کردن آنها می باشد.

بهداشت

موش ها می توانند در مناطق بسیارکوچک و با مقدار محدود غذا و سرپناه زنده بمانند. در نتیجه، هر چقدر هم که بهداشتی باشد، بیشتر ساختمان هایی که در آن‌ها غذا ذخیره و جابجا شده و یا استفاده می‌شود. اگر نسبت به موش ها نفوذناپذیر نباشد، موش های خانگی را در خود جای خواهد داد.

گرچه بهداشت خوب، به ندرت موش ها را از بین می برد؛ اما بهداشت ضعیف، مطمئناً آنها را جذب کرده و به آنها این امکان را می دهد که تعدادشان را زیادتر کنند.

اثر بهداشت در پیشگیری از موش

بهداشت مناسب همچنین باعث کاهش مواد غذایی و سرپناه موش های موجود می شود و به در عوض، عملکرد طعمه ها و تله ها را مؤثرتر می کند.

هر جای ممکن که موش ها بتوانند در آنجا پناهگاهی بیابند، از بین ببرید. اگر آنها جای کافی برای استراحت، مخفی شدن و لانه سازی و تکثیر نداشته باشند، تعداد زیادی از آنها زنده نخواهد ماند.

خانه ای مقاوم به موش:

ترمیم ساختمان به منظور پیشگیری از ورود موش ها

ترمیم و تعمیر ساختمان، موفق ترین و دائمی ترین شکل کنترل موش ها در خانه است. با از بین بردن و مسدود کردن تمام شکاف هایی که موش از طریق آنها می تواند وارد یک ساختمان شوند، می توان از ورود موش ها پیشگیری کرد.

کلیه مکان هایی که مواد غذایی در آن ذخیره، تهیه یا مصرف می شود، باید نسبت به ورود موش ها نفوذناپذیر شده باشد.

غلات خشک و فرآورده های گوشتی باید در ظروف شیشه ای، قوطی های فلزی یا سایر ظروف قابل حمل و در بسته نگهداری شود.

برای ممانعت از ورود موش ها، هر دریچه بزرگتر از 6 میلیمتر را مسدود کنید.

پشم فلز یا سیم ظرفشویی به همراه مواد درزگیر، می تواند سد خوبی برای جلوگیری از ورود موش ها ایجاد کند. این سیم ظرفشویی باید به گونه ای برای مسدود کردن شکاف ها به کار رود که از نفوذ موش ها جلوگیری کند.

ترک ها و شکاف های موجود در فونداسیون ساختمان و همچنین منافذ اطراف لوله ها، دریچه های تهویه و غیره را با سیم ظرفشویی و یا بتن مسدود کنید. درها، پنجره ها و توری ها باید کاملاً درزگیری شوند. شاید لازم باشد لبه در و پنجره را با فلز بپوشانید تا از جویده شدن آنها توسط موش ها جلوگیری شود. استفاده از توری ها یا روکش های پلاستیکی، چوب، لاستیک و یا سایر موادی که توسط موش ها قابل جویدن باشد، برای مسدود کردن منافذ و شکاف ها نامناسب هستند.

درزگیری راههای ورود موش

تله ها

تله گذاری یک روش موثر برای کنترل موش ها است. هنگامی که فقط چند موش در یک ساختمان حضور دارند، معمولاً روش کنترل، ارجح است.

تله گذاری برای موش ها، چندین مزیت دارد:

  • از سموم خطرناک در آنها استفاده نشده است.
  • با استفاده از تله، مطمئن می شوید که موش ها مرده اند.
  • با استفاده از تله ها، شما می توانید موش های مرده را مشاهده و آنها را از محل خارج کنید. بدین ترتیب بوی ناشی از موش های مرده ای که به واسطه استفاده از سم، در محیط باقی می ماند، وجود نخواهد داشت.

تله های چوبی کلاسیک، ساده و ارزان قیمت هستند و در اکثر مواقع مفید واقع می شوند. این تله ها از اکثر فروشگاه ها قابل خریداری است. تله های موش را با کره بادام زمینی، آب نبات، شکلات، میوه خشک شده یا یک تکه کوچک از سوسیس که محکم به ماشه متصل شده است، طعمه گذاری کنید. تله ها را طوری تنظیم کنید که ماشه، حساس باشد و به راحتی آزاد شود.

تله موش کلاسیک

نوعی از تله های زنده گیر، می توانند چندین موش را در یک نوبت به دام اندازند. این تله ها را نزدیک دیوارها، پشت اشیاء، گوشه های تاریک و در مکان هایی که شواهدی از فعالیت موش ها دیده می شود، قرار دهید.

آنها را در مسیر معمول حرکت موش ها مثل نزدیک دیوارها قرار دهید که موش ها مستقیماً از روی آن عبور کنند. اگر موش ها در محل انبار و نگهداری مواد غذایی فعالیت دارند، تله ها را روی لبه ها و یا روی سطوحی که مواد غذایی بر روی آن انبار شده اند، قرار دهید. از تله های کافی استفاده کنید تا سریعاً جوندگان را از بین ببرید. استفاده از تعداد کمی تله، یک اشتباه معمول توسط افرادی است که سعی در کنترل موش ها دارند.

موش ها به ندرت از سرپناه و مواد غذایی دور می شوند. بنابراین در مناطقی که موش ها فعال هستند، تله ها را در فاصله بیش از 3 متر قرار ندهید. تا زمانی که طعمه ها حداقل یکبار توسط موش ها امتحان شوند، آنها را عوض نکنید.

یک جایگزین برای تله ها، صفحات چسبی است. چسب موش، موش هایی را که قصد عبور از روی آن دارند به دام می اندازد! چسب موش را در امتداد دیوارهایی قرار دهید که موش ها در طول آن حرکت می کنند. اگر دو یا سه صفحه چسبی کنار هم قرار بگیرند، نسبت به صفحات چسبی که جداگانه قرار داده می شوند، مؤثرتر هستند.

از چسب موش در جایی استفاده نکنید که کودکان، حیوانات خانگی با آنها تماس داشته باشند.

صفحات چسبی را می توان در جعبه هایی قرار داد تا توسط کودکان و یا حیوانات خانگی، دستکاری نشود. چسب موش، در مناطقی که گرد و غبار در آنها وجود دارد، اثر خود را از دست می دهند؛ مگر اینکه پوششی در اطراف آنها گذاشته شود. گرمای شدید دما نیز ممکن است بر چسبندگی چسب ها اثر منفی بگذارد.

چسب موش برای گرفتن موش هایی که نسبت به تله های کلاسیک، محتاط عمل می کنند، انتخاب بهتری است.

چسب موش

طعمه های سمی (موش کش)

طعمه های سمی موش کش، نوعی طعمه برای کشتن جوندگان می باشند. به یاد داشته باشید که طعمه های جوندگان جزو سموم هستند و همیشه دستورالعمل ها و راهنمای استفاده از آنها را قبل از استفاده، دقیقاً دنبال کنید. اگر از طعمه ها در داخل خانه استفاده می شود، حتماً جانب احتیاط را به طور کامل رعایت کنید. مواد فعال موجود در طعمه ها در مقادیر بسیار کم استفاده می شوند، بنابراین در هنگام استفاده از طعمه های مناسب فرموله شده، همواره به نتیجه مطلوب خواهید رسید.

بسیاری از این طعمه ها پس از مصرف توسط موش، تنها پس از چندین روز باعث مرگ موش ها می شوند. اگرچه برخی از انواع طعمه ها می توانند پس از یکبار خورده شدن توسط موش، فوراً باعث مرگ شوند. همواره طعمه های تازه را جایگزین کنید. بسته به تعداد موش ها، نتیجه گیری از این روش ممکن است تا سه هفته زمان نیاز داشته باشد.

انتخاب و قرارگیری طعمه

طعمه ها به چندین شکل در دسترس هستند. طعمه های دانه ای به صورت خوراکی یا به شکل قرص، در بسته های کوچک پلاستیکی، سلفون یا کاغذ موجود است. این بسته بندی، طعمه ها را تازه نگه می دارند و قرار دادن طعمه ها را در لانه ها، دیوارها یا مکان های دیگر آسان می کنند. موش، بسته حاوی طعمه را خواهد جوید تا به غذای درون آن دست یابد.

طعمه های مکعبی نیز در بیشتر مواقع بسیار مؤثر است. قرار دادن مناسب طعمه ها و فاصله بین آنها بسیار حائز اهمیت است.

طعمه موش کش

طعمه ها را در جای جای خانه و به فاصله 3 متر از هم و ترجیحاً نزدیک به یکدیگر قرار دهید. برای کنترل مؤثر، طعمه ها یا تله ها باید در جایی قرار بگیرند که موش ها در آن زندگی می کنند. استفاده از محفظه ای برای قرار دادن طعمه در داخل آن، باعث پیشگیری از تماس افراد و حیوانات خانگی با آن خواهد شد.

بسته های طعمه را در کنار دیوارهای دارای شکاف و نزدیک به دیوار و نیز در هر قسمتی که که موش ها فعالیت دارند قرار دهید. در صورت امکان، بسته های طعمه را به یک شی ثابت وصل کنید تا از انتقال آن توسط موش، جلوگیری شود.

تمام مکان هایی را که طعمه گذاری کرده اید، با برچسب "احتیاط، طعمه موش" علامت گذاری کنید.

دستگاه های صوتی و الکترونیکی

اگرچه موش ها به راحتی از صداهای عجیب یا ناآشنا می ترسند، اما به سرعت به صداهایی که مرتب تکرار شوند عادت می کنند. آنها اغلب در آسیاب ها و کارخانه ها و سایر مکان های پر سر و صدا زندگی می کنند. صداهای مافوق صوت که بالاتر از دامنه شنوایی انسان هستند، در کنترل جوندگان کاربرد بسیار کمی دارند؛ زیرا در مسیر مستقیم سیر می کنند و به سمت دیگر اشیا، نفوذ نمی کند.

همچنین، این امواج، شدت خود را با افزایش فاصله، به سرعت از دست می دهند. شواهد اندکی وجود دارد که صدا، موش ها یا رت های مستقر را از ساختمان دور کند؛ زیرا آنها به سرعت به هر صدایی عادت می کنند.

کنترل توسط گربه ها و سگ ها

اگرچه گربه ها، سگ ها و سایر شکارچیان ممکن است موش ها را بکشند، اما در اکثر شرایط نمی توان آنها را به عنوان یک کنترل موثر در نظر گرفت. در حقیقت، جوندگان ممکن است در ارتباط بسیار نزدیک با سگ ها و گربه ها زندگی کنند. رت ها و موش ها ممکن است بخش عمده ای از رژیم غذایی خود را از ظرف حیوان خانگی به دست آورند.

کنترل موش با گربه ها

آ

آ

دفع جوندگان مرده

همیشه هنگام دفع جوندگان تلف شده و هنگام تمیز یا ضد عفونی کردن وسایلی که توسط جوندگان آلوده شده اند، از دستکش های لاستیکی یا پلاستیکی استفاده کنید. جوندگان تلف شده را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید.

این کیسه را نیز در یک کیسه دوم قرار داده و محکم ببندید. لاشه جوندگان را در سطل زباله ای که دارای درب محکم است، بریزید. تله ها را می توان با خیساندن در محلولی از سه قاشق غذاخوری سفید کننده در 4 لیتر آب، یا یک ضد عفونی کننده تجاری حاوی فنل، ضد عفونی کرد.

بعد از دست زدن به جوندگان، تنظیم مجدد تله ها و تمیز کردن اشیاء آلوده، دستکش را به طور کامل در مواد ضد عفونی کننده خانگی یا در صابون و آب گرم بشویید و یا درصورت یکبار مصرف بودن، دور بیندازید. سپس دستان خود را کاملاً با صابون و آب گرم بشویید.

 

فروش سم موش قوی فسترک بلاکس

نحوه خرید سم موش را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید